Az Arany Rajzszög Társaság az idén is elsősorban konkrét megbízásokra készült tervezőgrafikai munkákat várt a pályázóktól. Az alkalmazott grafikus szakmában tradicionálisan mércének tekintett Arany Rajzszög-díjakat 2002 óta adják át, ami napjainkban a befogadó közönség által is egyre elismertebb és évről évre nagyobb érdeklődésre számot tartó megmérettetés.

Díjazottak

A zsűri az idén Horkay Istvánnak adományozta az életműdíjat sok évtizedes színvonalas, sikeres pályafutásáért. A képzőművész, grafikus, filmrendező 1945-ben született. Alkotói területe a képzőművészet, a plakáttervezés, a film és animáció, de ezek mellett tanítással is foglalkozik. 2014-ben elnyerte az Országos Tervezőgrafikai Biennálé nagydíját és a római MashRome Film Fest nagydíját, utóbbit Gravity of Light című filmjével. 2017-ben Prima Primissima díjat kapott, valamint tagjai közé választotta az AGI (Alliance Graphique Internationale).

Csuth Péter (Robinson Cursor) art director és grafikus kapta az utóbbi évek tervezőgrafikai teljesítményéért járó díjat. Munkáiban a kézi rajz és a grafikai programok adta lehetőségek vegyülnek. A tipográfia szeretete jellemzi, a formákat/betűket illusztrációs elemekként használja. Kísérletezik új technikákkal, stílusokkal, szem előtt tartja a folyamatos fejlődést és megújulást. Portréillusztrációval is foglalkozik, ahol absztrakt formákból, közel élethű képmást hoz létre.

Sok-sok könyvből, verseskötetből ismerhetjük Szalma Edit jellegzetes, színes képi világát, gömbölyded, sok humorral átszőtt képeit. A művész kulturális díjat kapott. A mostanában megjelent Hapci király, a Holle anyó és a Kígyóuborka illusztrált könyveiért vehette át az Arany Rajzszög kulturális díjat. 2011-ben az Év Illusztrátora címet kapta (Év Gyermekkönyve Díj) a Trapp című mesekönyv illusztrálásáért. Számos könyvet illusztrált többek között a Móra, a Csimota, a Colibri, a Magvető kiadó és a Manó Könyvek felkérésére.

A legjobb szuverén tervezőgrafikai produkcióért díjat elnyerő Graphasel Design Studio a Puskás Aréna Budapest arculatát és közönségforgalmi információs rendszerét tervezte. Az aréna belső grafikai világa egyszerre szemet gyönyörködtető és felhasználóbarát, a nagy múltú Népstadion és jövő korszerű stadionjának izgalmas találkozása, időtálló és sajátosan magyar. A kiváló tervezőgrafikus csapat, név szerint Ördögh László, Drozsnyik Dávid, Beke Mátyás, Szőke Péter, Dobos Csaba, Láng Kristóf világszínvonalú megoldása az egyik legrangosabb nemzetközi kommunikációs design elismerést, a Red Dot-díjat is megkapta.

A zsűri Compact Studiónak, vagyis az azt alkotó Borbély Áronnak és Faragó Gergőnek ítélte az év fiatal pályakezdő tervezőgrafikusa díjat. Együttműködésükkel olyan koncepciózus megoldásokat kínálnak, amelyben az összetett, professzionális tervezés keveredik az alternatív megoldásokkal. A grafikai tervezési területük vegyes és sokszínű. A tavalyi GerillAR nonprofit művészeti projektjükben az augmentált valóság (AR) segítségével újraértelmeződött a plakát fogalma rejtett, mozgó, animált tartalmaival. Ez a virtuális plakátkiállítás a designhét alatt több budapesti helyszínen valósult meg.

Az év tervezőgrafikai stúdiója díjat a Classmate Studio kapta. Tagjai, Ács Attila, Fölföldi Fruzsina, Kiss József Gergely, Köves Lili és Misztarka Eszter csoporttársak voltak a Magyar Képzőművészeti Egyetem tervezőgrafika szakán. Erősségeik az arculat- és brandépítés, a csomagolástervezés, a webdesign és animáció, valamint az illusztráció. Erős, bátor színhasználat, karakteres logotípia, geometrikus alapformák és illusztratív elemek használata ellenére mégis megfigyelhető a terveiken átívelő vizuális egység. Tavaly októberben a torinói Graphic Days meghívott előadói voltak és workshopot is tartottak.

Idén először ítélte oda a zsűri az év diplomamunkája díjat, amelyet Kondor Zóra, a KREA Design Iskola hallgatója kapott. Zóra a GODENY névre keresztelt, remekül használható, szép és karakteres betűcsaládot tervezte, mely olvasható, stílusos és sokoldalú.

Fotók forrása: Arany Rajzszög Társaság