A pályázatot meghirdető Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria, a Magyar Nemzeti Múzeum, a Magyar Cirkuszművészeti Múzeum, a Ludwig Múzeum és a Petőfi Irodalmi Múzeum, majd a virtuális gyűjteményhez később csatlakozó Gödöllői Királyi Kastély és a Magyar Vadászati Múzeum 4 kategóriában hirdetett győztest.

A kiírásra összesen 361 alkotás érkezett. A beérkezett 185 képzőművészeti, 116 irodalmi, 40 filmes és 20 zenei pályamű különleges tükre annak, ahogyan a fiatalok megélték a COVID-19 járvány következtében átélt elszigeteltséget, bezártságot, a mindennapok drasztikus átalakulását. Az alkotók munkáikkal a kapcsolatok átalakulására, a tanulás és tapasztalatszerzés megváltozott körülményeire, lehetőségeire, a magányra, a beszűkülésre, a vágyódásra, a virtuális valóságra, egyéni reményeikre és félelmeikre is reflektáltak. 

A beküldött pályázatokat kategóriánként egy-egy zsűritag bírálta: Fodor
Annamária
előadóművész a filmeket, Nagy Gabriella, a Litera az
irodalmi portál főszerkesztője a prózai és lírai alkotásokat, Szabó Balázs
muzsikus a zenei műveket, Koronczi Endre képzőművész a vizuális
reflexiókat értékelte.

A Múzeumi karantén pályázat első helyezettje képzőművészet
kategóriában Nievel Emma (18), az irodalom területén Aradi Mátyás (18), zenében
Czeizer Dóra Villő (17), a filmes alkotók közül Szűcs Bence (19) lett.

Nievel Emma képe egy kisállat kereskedésben készült, ahol az ott élő állatok most is, és korábban is bezárva éltek. „Kalitkában, elszigetelve. A hasonlóság kettőnk között, csak most tűnt fel” – utalt arra a pályázó, hogy minden megváltozott, van, ami bezárult, és van, ami kinyílott.

Aradi Mátyás Koponyaszonettet írt, amely Csáth Géza klinikai szobájának fényképéből inspirálódott. „Versemben megjelenik a képen is látható ablak, amin a bezárt ember tekint ki világra – Mégis, az igazi bezártságot az ember nem a négy fal között éli meg, hanem saját koponyájában” – írja.

Aradi Mátyás – Koponyaszonett

Az éjszakát, fagyot
legyőző láng
odvas fejem mélyén pattogva ég,
én önmagam feláldozom falánk
tűzben. Szívem legyen szent martalék.
Köhögje szikrák közt ki véremet,
míg körbetáncolják csapzott vadak,
Futó bölényt és szarvast fessenek –
Vérrel fessék ki homlokcsontomat,
és válaszul rikoltásuk nyomán
verődjön búgva vissza koponyám
faláról, majd lapuljon el, a kéj.
Már messze áldozattól, mindettől,
Itt kint a hajnal ablakomra dől.
Sápadt fény arcomon. Hűvös nap kél.

Czeizer Dóra Villő Stolen cups című dala a szoros emberi kapcsolatok elhidegüléséről és ennek létfontosságáról szól, mert az alkotó szerint az elhidegülés vezet a megújuláshoz, a különzártság magánya pedig az elme szabadságához.

Szűcs Bence Halotti beszéd című rövid filmje a „nő elvesztését” használja szimbólumként, hogy a szubjektivitás és objektivitás viszonyára reflektáljon Ficzek Ferenc Kézfogás című képsorozata, valamint Kosztolányi Dezső Halotti beszéd című verse és Platón filozófiája alapján. 

 A díjazottak kiválasztása bevallottan szubjektív értékelő folyamat eredménye. A nyertesek 100 ezer forintos jutalomban részesülnek, amelyet a Petőfi Irodalmi Múzeum biztosít számukra.

Ahogyan a zsűri valamennyi tagja kiemeli, számos olyan különleges pályázat született, amelyek elismerést érdelemnek. Ezeket a műveket a közönség virtuális kiállítás formájában ismerheti meg, várhatóan június 5-én, pénteken. Az online kiállításmegnyitó időpontjában derül fény a pályázat különdíjasai nevére is. Azaz a különböző múzeumok különdíjainak köszönhetően hamarosan még több alkotó és alkotás részesülhet elismerésben.