Miért döntöttek úgy, hogy augusztus helyett jövőre halasztják a Velencei Építészeti Biennálét?
Több ország is jelezte, hogy jelen körülmények között bizonytalan a részvétele. A Biennále vezetése racionális döntést hozott, hiszen egy ilyen összetett és világméretű kiállítás megszervezését és biztonságos látogathatóságát a fennálló egészségügyi vészhelyzetben nem igazán lehet megoldani. Tartottak attól is, hogy az objektív nehézségek – a kivitelezési, szállítási és utazási akadályok – csökkenthették volna a kiállítás színvonalát.
Hogy áll a magyar kiállítás előkészítése?
Kifejezetten jól állunk. A Biennále felé mindent határidőre teljesítettünk, és jól halad a kivitelezés is. Az Othernity – Modern örökségünk újrakondicionálása című kiállításunk nemzetközi együttműködésen alapszik: a nyertes kurátori koncepció alapján 12 fiatal építészirodát kértünk fel a kelet-közép európai régióból 12 budapesti modern épület újragondolására.
Ebben a helyzetben természetesen felmerül, hogy a plusz időt hogyan tudnánk a projekt javára fordítani. Ami biztos, hogy szeretnénk folytatni az eddigi felvezető programokat, aminek a célja, hogy a hazai közönség jobban megismerhesse a kiállítást. Elindult egy közös gondolkodás is. A Kovács Dániel vezette magyar kurátori csapat több ország kurátorával együtt a napokban egyeztetett Hashim Sarkis főkurátorral a további együttműködési lehetőségekről. Ez nem egy szimpla időpont-áthelyezés, hanem egy teljesen új világhelyzet, amely a kortárs építészet számára is komoly kérdéseket vet fel, közösen keresik tehát annak a módját, hogy hogyan tudnának reagálni az egyes pavilonok a világunk megváltozott helyzetére is. A Biennále központi témája, a Hogyan fogunk együtt élni? soha nem látott módon vált aktuálissá.
A jövőre tervezett 59. Velencei Képzőművészeti Biennálét is egy évvel később, 2022-ben rendezik meg. Ez mit jelent a magyar részvétel szempontjából?
A velencei kiállítást hagyományosan nyílt pályázat útján választjuk ki. Tekintettel az időpontváltozásra és a februárban kiírt kurátori pályázatunk iránti élénk érdeklődésre úgy döntöttem, hogy meghosszabbítjuk a beadási határidőt 2020. szeptember 30-ra. Októberben már tudni fogjuk, hogy ki lesz 2022-ben a magyar kiállító. Ez előnyös egyrészt a felkészülés, másrészt a nemzetközi kommunikáció szempontjából is. Több ország – így Ausztria, Svájc, Finnország vagy Kanada – már hónapokkal ezelőtt bejelentette, hogy ki lesz a kiállító művésze. Nemzeti biztosi kinevezésemkor célul tűztem ki, hogy a sikeres részvétel érdekében minél több időt biztosítsak a felkészülésre. Ez a lehetőség most objektíve is megadatott.
Újdonság, hogy a 2022. évi Biennále a főkurátor, Cecilia Alemani kérésére a megszokottnál egy hónappal hosszabb lesz, áprilisban nyílik és november végéig tart. Persze nincs új a nap alatt, hiszen a Biennále a múlt század elején is kora tavasszal kezdődött, például a Magyar Pavilon ünnepélyes átadásakor, 1909-ben április 22-én volt a megnyitó.
Van más hozadéka is a halasztásnak?
A nemzeti pavilont a Ludwig Múzeum igen elhanyagolt állapotban vette át, például tekintélyes mennyiségű szemetet kellett a pincéből elszállíttatnunk, amit a kiállítások korábbi szervezője, a Műcsarnok hagyott hátra. Az elmúlt években lépésről lépésre javítottunk a pavilon állapotán, korszerűsítettük a világítást, biztonsági rendszert telepítettünk, mozgássérült-rámpát építettünk a pavilon hátsó bejáratához és még sorolhatnám. Ez utóbbi változtatás külön szívügyem volt, hiszen a korábbi elavult lépcsőlift kifejezetten belerondított a páratlan műemléki értéket képviselő szecessziós pavilon bejárati látképébe.
A Kulturális Államtitkárság támogatásának köszönhetően idén folytatni tudjuk a műszaki korszerűsítést, aminek célja, hogy minél jobb kiállítási és látogatói körülményeket teremtsünk. Normál években csak igen rövid idő áll rendelkezésre az ilyen munkákra, idén viszont a zárva tartás miatt egész évben lehet dolgozni. Ezen a téren is igyekszünk a mostani helyzetből pozitívan előre lépni.
A nyitóképen Balog Zoltán miniszter megnyitja a Magyar Pavilon kiállítását 2017. évi Velencei Képzőművészeti Biennálén. Fotó forrása: Ludwig Múzeum.