A 2021-ben elhunyt Olescher Tamás a hetvenes években a magyar underground művészi élet ismert alakja volt, mígnem a nyolcvanas években Nyugat-Németországba költözött. Ekkoriban elsősorban kortárs zenei műsorokat szerkesztett, színházi, zenei és táncelőadásokat rendezett.

Olescher Tamás 1988-ban tért vissza Magyarországra, és létrehozta a képzőművészet, néptánc, zene és videó alkalmazásán nyugvó, összművészeti tevékenységet folytató Multi Média Színházat. 1995-től haláláig eredményesen vezette a Vízivárosi Galériát. Korai festményeire főként az absztrakt expresszionizmus volt jellemző, a figuralitás inkább kollázsaiban jelent meg. Hazatérését követően fordult a magyar népi kultúra felé, alakította ki jellegzetes, szimbolikus stílusát – emlékeztet a Műcsarnok.

Olescher Tamás élete során mindvégig a káoszból a harmóniába tartó transzcendentális rendet kutatta, képei életigenlést, optimista hitet sugároznak.

Műveinek spirituális tartalma azonnal érezhető a közérthető, többnyire tradicionális jelképrendszer felhasználásával készült, világosan komponált, színgazdag vásznakon. Motívumrendszere bőven merít a keresztény ikonográfiából, de ugyanígy a folklórból és a világvallások jelképeiből is. Festményeinek leginkább visszatérő elemei: kör, ellipszis, mandala, kereszt, gyertya, hal, imádkozó kéz és különféle virágmotívumok.

A Műcsarnok május 29-ig látható kiállítása elsősorban a tavaly elhunyt művész hagyatékából válogat.

Nyitókép forrása: Facebook/Olescher Tamás