Mióta állítjuk át az órát?

Képző

Nehezen szabadul az európai ember az óraátállítás nyűgjétől. Ugyan egyre kevesebb érv szól amellett, hogy a téli és a nyári időszámítás váltogatásával zavarjuk össze a bioritmusunkat, elhagyni legalább olyan bonyolult ezt a rendszeres korrekciót, mint bevezetni volt az.

Nem mindig volt ez ennyire egyértelmű kérdés. Bő százéves a kezdeményezés, hogy a Nap járásához igazítva tavasszal egy órával előre, ősszel pedig eggyel visszatekerjük az óráinkat. Az első világháború idején az európai nagyhatalmak többsége a takarékoskodás jegyében igyekezett az ipari tevékenységet minél inkább a világosba helyezni: a világító gázon és villanyáram előállításához szükséges kőszénen és kőolajon spóroltak – valóságosan – az óratekergetéssel. Az eltérő nyári és téli időszámítás alkalmazásáról az angol parlament tárgyalt a legkorábban, ám végül a Német Császárság és az Osztrák-Magyar Monarchia vezette be elsőként 1916-ban, s példájukat a Brit Birodalom mellett rövidesen Franciaország, sőt az Egyesült Államok is követte.

Ez a szecessziós hangulatú, feltehetőleg az 1910-es évek Ausztriájában készült, ingajáratú asztali óra lehetett az egyik első darab, amelyet kénytelen lehetett e célból előre hajtani a gazdája egy szomorú tavaszi éjjelen.

Szecessziós óra, Iparművészeti Múzeum
Szecessziós óra, Iparművészeti Múzeum

A mai egységes gyakorlattal ellentétben, mikor március utolsó vasárnapjának egyik hajnali órájáról mondunk le az átállás érdekében (egészen pontosan: kettőkor ugrik háromra az óra), az első korrekció még április 30. vasárnap éjjel 11-re esett, vagyis a hét utolsó hatvan percét engedték el elődeink a fényesebb délutánok reményében. Szakértők szerint alvási nehézségekkel, rossz közérzettel, a koncentrálóképességünk és a toleranciára való készségünk gyengülésével számolhatunk már egyetlen, elveszett óra hatására is, miközben a másik oldalon fejenként legfeljebb ötszáz forintot spórolunk évente azzal, hogy kevesebb időt töltünk majd mesterséges fényben.

Az idő számításának korábbi korrekcióit (az európai történelmet érintő két nagy naptárreform is ilyen) gazdasági helyett politikai és vallási megfontolások indokolták, s ezek is inkább az ünnepnapok rendszerének átgondolását jelentették, mintsem a napi időt szabták volna át. Az óraátállításnak a gáz- és villanyvilágítás megjelenése előtt valójában nem is lett volna sok értelme, hiszen a 19. század közepéig a vidéki társadalomnak, de még a városban élők egy részének is a nap keléséhez és nyugvásához igazodott a napirendje, nem az órához.

A mesterséges időbeosztás igénye legkorábban a középkori kolostorokban jelent meg, ahol a napirend tartása érdekében használtak napórákat és más kezdetleges szerkezeteket. Bár a nap huszonnégy órára bontása már az ókorban ismert volt, az így nyert egységek számozását sokáig a napkeltével vagy éppen a napnyugtával kezdték (utóbbi jellemezte a 18. századig használatban lévő úgynevezett itáliai időt), hiszen ezek könnyebben megfigyelhető jelenségek, mint az éjfél vagy a dél. 

Marcus Purman müncheni mester itt látható, kereszt alakú napórája mindennek mondható, csak nem kezdetleges szerkezetnek: az 1594-ben készült, művészi kidolgozású hordozható eszközt iránytűvel látták el, hogy az a használat helye szerint kalibrálható legyen. Számlapja az égi egyenlítővel párhuzamos, innen ered „egyenlítői” (azaz ekvatoriális) elnevezése is.

Marcus Purman müncheni mester kereszt alakú napórája. Iparművészeti Múzeum
Marcus Purman müncheni mester kereszt alakú napórája. Iparművészeti Múzeum

A nap 24 órás felosztását, amely az ókorban még széles körben elterjedt tizenkettes számrendszer logikáját tükrözi, a 18. század nagy történelmi fordulópontján, a francia forradalom idején kérdőjelezték meg először – s a gyakorlatban utoljára is. 1793-ban új naptárt vezetett be a fiatal köztársaság, elsősorban azzal a céllal, hogy a világi állam időszámításából teljesen kiirtsák a vallásra utaló szemléletét. A forradalmi hevület a hónapok, a tíznapos hetek, illetve a napok átnevezése mellett egészen a másodpercekig leért: egy napot 10 decimális órára, az órát pedig 100 percre osztották, s így haladtak tovább a legkisebb, mérhető egységig. Mivel ez az időszámítás mindössze tizenhárom éven keresztül és kizárólag Franciaországban volt használatos, egészen ritkák azok az időmérők, amelyek az átállásról árulkodnak, azaz mindkét logikának megfeleltek.

Az Iparművészeti Múzeum óragyűjteményének reprezentatív darabja ez az 1795 körül készült hibrid, amely négy számlapján az órákat, a napokat és a hónapokat is jelzi a régi és az új időszámítás szerint. Ha nehezen igazodnánk el a kitűnő órásmester, Abraham-Louis Breguet párizsi műhelyében készült zsebóra számlapján, segítenek majd az allegorikus ábrázolások: az új idők szerinti naptárrész mellett a francia trikolór színeibe öltözött fiatal nő látható, amint lábával koronát és püspöksüveget viselő szörnyetegen tapos, míg a hagyományos számlapon síró nőalakot láthatunk a rabság láncaival.

Abraham-Louis Breguet párizsi műhelyében készült zsebóra
Abraham-Louis Breguet párizsi műhelyében készült zsebóra

A cikk folytatása az MNMKK Iparművészeti Múzeum oldalán olvasható.