Eurüdiké most kortárs világunk poklába száműzetik. Természetesen ide is követi őt szerelme, a görög mitológia híres dalnoka, ám Orfeusz hiába érti még az állatok nyelvét is, ez a világ számára kiismerhetetlen, a líra feltalálója egyszerre ügyefogyottá és tehetetlenné válik ? nincs ereje szembemenni a 21. század világképével.
?A mozgás nyelvén nagyon sok olyan gesztust találtunk, amely ? ha lehet ? még árnyaltabban fejezi ki a két hős közti viszonyt. A mozdulatainkban természetesen fellelhetőek a mítosz és a dráma bizonyos elemei, de ez nem feltétlenül olvasható ki ilyen egyértelműen. Nem is ez volt a célunk. Egy kapcsolat különböző fázisait szerettük volna pontosan, magunkra definiálva megmutatni, és reméljük, ez a nézők számára is kiderül? ? meséli a karakterekről Simkó Beatrix.
Orfeusz megpróbál megfelelni Eurüdiké új ízlésvilágának, azonban nem képes megtagadni önmagát: a szeretett nőtől teljesen eltérő, lényegileg lassúbb, belső ritmusa nem talál harmóniát megváltozott szerelme hétköznapjaival. Halhatatlannak hitt, még a halált is túlélő szerelmük kerül veszélybe. A boldog, kortalan lassúság értelmezhetetlenné válik a jelen múlandóságában, gyorsaságában. Majd Orfeusz újra lemegy az alvilágba a szerelme után, de most a kapcsolatuk válik pokollá.
A táncduó a mítosz világa és a ma valós viszonyai között feszülő ellentétet mutatja be, ám drámaiságában ennél jóval tovább megy, hiszen hőseit is demitologizálja. Orfeusznak és Eurüdikének most nem afféle gigászi ellenfelekkel kell megküzdeniük, mint a halál. A hétköznapok, a változás, a különböző világnézet hozta dicstelen, mégis kemény harc lesz az övék.
Izgalmas vállalkozás ezt a disszonanciát és a különbözőségekben felvillanó, pillanatnyi összecsengéseket pusztán a mozdulatok nyelvére kódolni. A tánc képes megmutatni az emberi kapcsolatok mozgatórúgóit, az újra és újra feszültséget és feloldhatatlan ellentéteket generáló, belső erőket.
Simkó Beatrix és Grecsó Zoltán együttműködésük sokéves tapasztalatait sűrítik duójukba, Dömölky Dániel letisztult látvány- és díszletkonstrukciójában, a Gryllus Ábris sound designer által teremtett atmoszférában. A jelmeztervező Földi Petra, a zene Gryllus Ábris munkája.
?Úgy gondoltuk, hogy ha már végre együtt dolgozunk ? amire oly sok évet kellett várni ?, akkor olyan történetet választunk, amely megadja a munka méltóságát és amely elég izgalmas, amelyben vibrálhatunk. Ez egy közismert és gyönyörű történet. Ugyanakkor igazán fontosnak tartottuk a mítosz aktualizálását és demitologizálását is, valamint azt, hogy az előadás Beatrixról és Zoltánról szóljon, hogy a mi, mai történetünk legyen? ? fogalmazott az előadás megszületésének történetéről Grecsó Zoltán.
A #Orfeusz #Eurüdiké legközelebb november 19-én és 27-én, december 30-án, valamint januárban két alkalommal, 16-án és 28-án este látható a Vígszínház Házi Színpadán.