Az orgona-királynő Budapesten

A Modern Art Orchestra ezzel a koncerttel azt a sikerszériát folytatja, amelynek keretében világhírű művészek veszik igénybe a zenekar világszínvonalú képességeit saját zenéjük megszólaltatására. A MAO nyolcéves pályájának állomásai közül kiemelkedik Ennio Morricone és Michel Legrand filmzenéinek tolmácsolása Európa legnagyobb koncertarénáiban, vagy a jazz nagyjai közül együttműködésük Dave Liebmannel, a Mezzofortéval, Kurt Ellinggel vagy Bob Mintzerrel.

Varnus Xavér szintén többedszerre várja az orgona mellett vetélytársát és egyik legkedvesebb zenész kollégáját, Rhoda Scottot. A két orgonavirtuóz számos alkalommal folytatott zenés párbajt egymással a közönség zajos sikerének kíséretében. A soron következő koncert a formációk és hangzások kavalkádjával kecsegtet: Rhoda Scott egyszerre játszik két kedvenc magyarországi kollégájával: Xavérral az orgonaduó mágiája bontakozik ki, míg a Fekete-Kovács Kornél vezette Modern Art Orchestrával a big band gospel impozáns zenei keretei öltenek életnagyságú méretet a Budapest Kongresszusi Központ közönsége előtt.

Az est további vendégművésze Mahó Andrea, aki két amerikai standard szerzeményt énekel majd Rhoda Scott és a MAO kíséretében.

Rhoda Scott amerikai jazzmuzsikus, minden idők leghíresebb Hammond-orgonistája tavaly ünnepelte 75. születésnapját. A művész apja metodista lelkész volt, anyját kiskorában elvesztette, ettől kezdve hat testvérével együtt apja nevelte. A család sokat költözött, Scott később ennek tulajdonította képességét, hogy könnyedén tudott alkalmazkodni a lekülönbözőbb kulturális közegekhez.

Az afro-amerikai keresztény környezet, a gospelek atmoszférája mély benyomást gyakorolt a fiatal lányra, aki kezdetben a gyülekezet kórusában énekelt. Hétéves volt, amikor a templomban új orgonát avattak fel, és Scott beleszeretett a hangszer varázslatos hangjába. Apja hosszas unszolására végre a misék után beülhetett a billentyűk mögé. Hamarosan minden szabadidejét az orgonánál töltötte, bárhol járt, hazaérkezve lábbelijét ledobva azonnal a hangszerhez futott. A cipő nélküli orgonálás szokását később is megtartotta, sőt ez vált védjegyévé.

Fiatal muzsikusként egy harlemi klubban lépett fel először, és gyorsan feltűnt azzal, ahogy a spirituálé hangzásvilágát a jazz szabadságával ötvözte a Hammond-orgonán. 1962-ben saját triót alapított, és diplomát szerzett a Manhattan School of Music zeneelmélet szakán. Tehetségére felfigyelt a híres jazz-zenész Count Basie, és meghívta harlemi klubjába, ahol megfordult a jazz világának krémje, Louis Armstrongtól Ella Fitzgeraldon át Ray Charlesig. Ez volt Scott számára a belépő a New York-i zene elitjébe.

Rhoda Scott a kihívások művésze, ami a zene területén a folyamatos kísérletezést, a szabad improvizációt jelenti számára. Számos alkalommal járt Magyarországon, koncertjei a 70-es évek óta az itthoni közönség kedvencei közé tartoznak. A rokonszenv nem véletlen: egyetemi diplomamunkáját a Kodály-módszerről és Bartók Béla népdalgyűjtéséről írta. Máig élete egyik legnagyobb show-jának tartja a Kisstadionban tartott koncertjét, amelyen tizenhétezres közönség előtt játszott. Magyarországi sikereit örökítette meg a Rhoda Scott Budapesten című albuma 1975-ben.