Örökidő - KOZMOSZKERT
Évek óta dolgozik Németh Ágnes a Kozmoszkert szobrain. Eredetileg a zalai dombok között álltak volna egy hatalmas méretű installáció, egy horizontális Napóra részeiként. A központi alak, az origó a terv szerint egy réz angyalfigura lesz, tükörrel a kezében irányítja a nap beeső sugarát. A szobrok közül még nem készült el mindegyik, a Budapest Kiállítóteremben a tizenháromból (a tizenkét óra-csilllagjegy és a központi figura) közül egyelőre tíz látható, de a kompozíció teljességéhez ebben a térben nem kell mind jelen lenniük. Nem félkész munkát látunk, hanem egy nagyszabású munka ihletett, sűrű energiát adó, csodálatos részletét. És mint cseppben a tenger, ezekben a szobrokban, egyenként és együtt is, benne van a Napóra egész szellemi karaktere.
| Németh Ágnes az egyik alkotásával |
Archaikus műről van szó, bár a szobrokhoz a kortárs tárgykultúra egy-egy fragmentje is kapcsolódik. Az ősi európai mítoszok elevenednek meg. Elsősorban az emberalakba öltöztetett csillagjegyek, de itt van a krétai kettős bárd, a máig nehezen értelmezhető labrüsz; az egyiptomi lélekhajó; a görög mitológia tükör-tava, amelyben Narcissus bámulja önmagát. És újraértelmeződik a kentaur archetípusa az egymást meglovagoló, kegyetlenkedő és rajongó szeretők kettősében, Daphné babérfává változó lányteste a talált fakéregbe font drótszoborban. Földi történetek kimerevített, örök ikonná rögzült pillanatai találkoznak a kozmikus léptékű örök időtlenséggel. A közvetítő a két szféra között a Napóra mutatója, az angyal tükréből kiinduló fénynyaláb lesz.
| Muladi Brigitta művészettörténész és Németh Ágnes |
Férfikéznek való, kemény munkával fonja meg Németh Ágnes a vesszőket és a drótszálakat, hónapokig készül egy-egy szobor, míg elnyeri végső alakját. A fonat a bőr, a határoló felület; belül üresség marad, kitöltetlen belső tér. A figurák áttetsző teste így légies, elemelkedik a realitástól. Többségük a földtől is: egyikük a galéria falára feszül, egy másik homokóra formájú kalodában billeg, az egymáson lovagló szerelmesek csak tenyérrel, talppal támaszkodnak, a fakéregbe bújt lányalak ráolvad a fára és kicsorog az odú túloldalán. Az izomerőt kívánó, sokszor fájdalmas megpróbáltatásokkal járó fonás, a figurák nagy mérete, az anyagok összeépítése valójában szenvedésekkel teli teremtő folyamat. Ahogyan a páros szobortestek is fájdalommal egyesülnek, átszivárognak egymáson, a fonaton belül láthatatlan húsuk érzékelhető fájdalmakat hordoz.