A koncerten a művek tételei keverve, egymásba fonódva hangzanak el, melyeknek sorrendjét a zeneszerzők közösen komponálták.
A Danubia Zenekart Benjamin Bayl vezényli a Zeneakadémián január 30-án. Ezzel a koncerttel veszi kezdetét a négy koncertből álló Út a zenéhez sorozat, amelyben jól ismert klasszikusokat helyeznek különleges kontextusba kortárs zeneszerzők műveinek segítségével, olyan meghívott művészekkel, mint Baráti Kristóf, Pusker Júlia vagy a Honvéd Férfikar. Az Út a zenéhez koncertek előtt 17.45-től beavató előadást tart Eckhardt Gábor zongoraművész, zenepadagógus. A beavató előadás látogatása koncertjeggyel vagy bérlettel ingyenes.
Horváth Balázs zeneszerző így beszélt az előzményekről:
„Amikor Hámori Máté megkeresett bennünket a Die Kunst der Fuge átírásának tervével, rögtön kiderült, hogy mi, szerzők is látunk lehetőséget a projektben. Én még aznap este felvázoltam 6-8 tervet. Amikor hónapokkal később befejeztem az öt darabot (ezek akár külön is játszhatók), egyeztettem szerzőtársaimmal, Tornyai Péterrel és Balogh Mátéval. Kiderült, hogy ők is olyan lelkesedéssel dolgoztak a darabjukon, mint én, és munka közben mind a hárman egyre többet éreztünk meg abból, mit kell átvenni Bach művéből, és miként kell módosítani, értelmezni, hogy önálló, saját kompozíció születhessen. Az is kiderült, hogy mindhárman hasonló jellegű megoldásokat találtunk ki egymástól függetlenül. A komponálás során arra is rájöttem, hogy a darabok mindegyike egyfajta hommage régebbi vagy még élő zeneszerző kollégák irányába. Így minden egyes darabom két címzettet kapott.
De a fő kérdés persze az volt, mit kezdjek egy alapvetően csak papíron létező, de konstrukciójában és muzikalitásában mégis zseniális művel, amelynek megszólaltatásához szükség van valamilyen kompozíciós megoldásra. Én öt olyan technikai megoldást találtam ki, mely teljesen különböző verziókhoz vezetett. Darabjaim egyike az adott Bach-fúga hangjait tömöríti össze egy rövid tételbe. Egy másikban elektronikus zenére emlékeztető hangszínmódosulás, hangzási összemixelés dominál. A harmadik a kiválasztott fúgák ritmusából és disszonáns akkordjaiból alkot új egységet. A negyedikben minden hangszer csak egyféle hangmagasságot játszik, és ebből jön létre sokszínű kamarazenei hangzás. És van egy darab, amelyben a bachi anyagok különböző stílusban (hangszalag módjára lelassított-felgyorsított hangzások, swing, barokk ouverture, menüett, rock) szólalnak meg, kollázsszerűen egymás mellé rakosgatva.
Bízom benne, hogy ez a sokszínűség (a három szerző 12 különböző darabja) ismét rávilágít, mekkora géniusz volt J. S. Bach, akinek e műve még ma is rengetegféle hangzási lehetőséget sugall.”
A sorozat koncertjei:
J. S. Bach meets 2022.
2022. január 30., 19.30, Zeneakadémia
J. S. Bach – Balogh Máté – Tornyai Péter – Horváth Balázs: Kunst/Der/Fuge – ősbemutató – J. S. Bach: Die Kunst der Fuge című műve alapján
Az egyik legfontosabb zenemű, amit talán nem is előadásra szánt Bach. Egy afféle zenei Biblia. Három fiatal szerző teremti újjá a zenekar számára, ősbemutató és találkozás: J. S. Bach meets 2022. A koncerten a művek tételei keverve, egymásba fonódva hangzanak el, melyeknek sorrendjét a zeneszerzők közösen komponálták.
Tornyai Péter: Kunst oder Fügung
Horváth Balázs: Die Fuge der Kunst
Balogh Máté: Kunstmusik
Vezényel: Benjamin Bayl
Britten/Strauss
2022. február 19., 19.30, Zeneakadémia, a Közös hang projekt 2. koncertje a Máltai Szimfónia programmal
Te milyen hegedűszóló lennél? Lányok Britten, fiúk Strauss – vagy fordítva? Vagy tizenöt évesen Strauss, harmincasként már Britten? Koncert után szavazás!
Britten: Hegedűverseny
Richard Strauss: Hősi élet
Közreműködik: Pusker Júlia – hegedű. Vezényel: Hámori Máté
Schönberg/Bruch/Adams
2022. március 19., 19.30, Zeneakadémia
Van ez a(z újabb) fontos klasszikus, és nem is tudunk róla. A Harmonielehre egy atomerőmű, realista látomás, gyönyörű és nagy zene.
Schönberg: Téma és variációk, op. 43/b
Bruch: g-moll hegedűverseny, op. 26
Adams: Harmonielehre
Közreműködik: Baráti Kristóf – hegedű. Vezényel: Farkas Róbert
Bach/Mozart/Sztravinszkij
2022. április 30., 19.30, Zeneakadémia
Jó érzés azt képzelni, hogy ezt a történetet a görögök is ilyen vérfagyasztó kriminek élték meg Szophoklész idején, ami pont annyival mutat túl egy vérprofi Netflix-sorozat mélységein, amennyivel mélyebb a múltnak kútja (Thomas Mann) a Mi kis falunk kerti díszletcsapjánál. Ne értsenek félre: a Netflix is szuper – de ez jobb.
Bach–Webern: Ricercar a Musikalisches Opferből
Mozart: D-dúr „Párizsi” szimfónia, K 297
Sztravinszkij: Oedipus Rex
Közreműködik: Honvéd Férfikar (karigazgató: Riederauer Richárd). Vezényel: Hámori Máté.
Nyitókép: Benjamin Bayl