Tarolt az Oppenheimer, Ken pedig ellopta a show-t az Oscar-gálán

Film

Slash gitárszólója, doboló őslakos indiánok, könnyek és Batman ősellenségei: ilyen volt a 96. Oscar-ceremónia.

Magyar idő szerint hétfő éjjel az Amerikai Filmművészeti és Filmtudományi Akadémia kiosztotta az Oscar-díjakat a Los Angeles-i Dolby Színházban. A legfontosabb pillanat természetesen az volt, amikor a borítékból Mihalek Zsuzsa neve bukkant elő: a berendező a Budapesten forgatott Szegény párákért kapta meg az óriási szakmai elismerést jelentő trófeát. Az idei, gördülékenyen lezajló gálán akadtak meglepetések, de legtöbbször azért bejött a papírforma.

Oscar, te drága

Az Oscar-ceremónia 56,8 millió dollárba kerül, ebből pedig 24 700 dollárt költenek az ötvenezer négyzetméteres vörös szőnyegre – melynek telepítése potom hatszáz órát vesz igénybe. Egy Oscarra szánt gúnya átlagos költsége 1,5 millió dollárra becsülhető, bár ezt a sztárok általában nem saját zsebből fizetik, hanem a divatházak egymást taposva versengenek a kegyeikért. Becslések szerint Jennifer Lawrence 2013-as Dior estélyije – amiben aztán jól elhasalt a lépcsőn – volt minden idők legdrágább Oscar-ruhája: négymillió dollárba került.

A szobrok tömör bronzból készülnek, és 24 karátos arannyal vannak bevonva. Meglepően nehezek: 8,5 kilogrammot nyomnak. Az akadémia szabályai szerint pedig az Oscar-díjat tilos zaciba dobni: 1950 óta a nyerteseknek alá kell írniuk egy szerződést, amelyben az áll, hogy ha el akarják adni a szobrukat, először az akadémiának kell felajánlaniuk egy (!) dollárért.

K_EPA20240306016_16.jpg
Díszletként használt Oscar-szobor Los Angelesben 2024. március 5-én. Fotó: Allison Dinner / MTI / EPA

Nem meglepő módon a legnagyobb neveket ültetik az első sorokba, és a jelölteket is úgy próbálják szétszórni, hogy minimálisra csökkentsék a színpadra jutáshoz szükséges időt. Apropó idő: a 96. Oscar-gála megpróbált a korábbi éveknél feszesebb lenni. Több hasonló kategóriánál (például forgatókönyvek, animációs kategóriák) összevonták az átadásokat, és jobban pörögtek a felvezető szövegek is. Eközben viszont a színészek esetében visszatértek egy évekkel ezelőtt már kipróbált formához, miszerint az összes jelöltet egy-egy korábbi díjazott méltat a színpadon. Az alakításokból nem, a legjobb film tíz jelöltjéről azonban mutattak részleteket: így néhol lecsíptek néhány feles percet, máshol viszont visszafércelték a megspórolt időt.

Az idei gála házigazdája Jimmy Kimmel volt, akit negyedszer láthattunk ebben a szerepben. Ő vezette a hírhedt borítékcserés díjátadót is, amikor Faye Dunaway és Warren Beatty, azaz Bonnie és Clyde rossz filmcímet olvasott fel a legjobb film díjának bejelentésekor, majd miután kiderült a hiba, a La La Land stábja megsemmisülve  kulloghatott le a színpadról.

Kimmel monológjában méltatta Lily Gladstone-t, az első amerikai őslakost, aki jelölést kapott az akadémiától, majd Jodie Fostert és Robert De Nirót, akiket utoljára 1976-ban jelöltek egyszerre a Taxisofőrért. Megemlítette Greta Gerwig mellőzését is, habár hozzátette: a jelölési szabályok értelmében csakis a jelenlévők tehetnek arról, hogy a rendezőnő nincs a nomináltak között! Sandra Hüller színésznővel kapcsolatban felhozta, hogy kőkemény filmekben szerepel (A zuhanás anatómiája, Érdekvédelmi terület), de ezeket Németországban romantikus komédiának nevezik.

K_EPA20240311157.jpg
Greta Gerwig amerikai rendező a 96. Oscar-gálán. Fotó: MTI/EPA/Kyle Grillot

Kimmel gyakorlott, biztonsági játékos, de néhány félresikerült poén azért becsúszott, mint például amikor Robert Downey Jr. évtizedekkel ezelőtti drogfüggőségével viccelődött. Ezután méltatta a színészszakszervezet által kiharcolt megállapodást, amiért kiálltak a mesterséges intelligencia térnyerése ellen, majd megköszönte a filmes szakszervezeteknek, és felhívta képviselőiket a színpadra.

Rekordok és mellőzések

Az Oppenheimer egyértelműen megnyerte az estét: összesen hét díjat kapott, köztük a legjobb film, rendezés, legjobb férfi fő- és mellékszereplő szobrocskáját. A Szegény párák négyet nyert, az Érdekvédelmi terület kettőt, a Barbie pedig egyet. Martin Scorsese maratoni eposza, a Megfojtott virágok és Bradley Cooper Maestrója számos jelölésük dacára üres kézzel távoztak. Előbbinél Gladstone volt az esélyesebb a női főszereplő kategóriában, hiszen a drámai színésznő Arany Glóbusza mellett a színészek céhének díja (SAG) is nála landolt, de végül Emma Stone nyert a Szegény párákban nyújtott, elsöprő alakításáért egy második Oscart a kredencre.

K__AP20240311118.jpg
Emma Stone a legjobb női főszereplőnek járó díjjal. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

Idén jó néhány rekord is megdőlt: a legjobb film jelöltjei között három idegen nyelvű film is szerepelt, a legidősebb jelölt pedig, akit valaha Oscarra jelöltek, a most 92 éves John Williams, aki az újabb Indiana Jones-folytatás zenéjével került az esélyesek közé. Williams egyébként a saját rekordját döntötte meg, mert tavaly is jelölték A Fabelman család zenéjéért. A Cápa, a Csillagok háborúja és a Hegedűs a háztetőn legendás zeneszerzőjének ez volt az 54. jelölése (eddig ötször nyert), amivel az élő emberek közül ő a legtöbbször jelölt művész. Egyedül Walt Disney tudta túlszárnyalni: 59 jelöléssel.

Martin Scorsese neve tizedszer szerepelt a legjobb rendezői kategóriában a Megfojtott virágok révén, amivel a kilencszeres jelölt Steven Spielberget pipálta le. Scorsese kedvenc színészét, Robert De Nirót pedig 1975-ben jelölték először Oscarra a Keresztapa II-ért, most pedig a Megfojtott virágokban nyújtott alakításával került be a neve újra a kalapba, ezzel megdöntve a legelső és a legutolsó jelölés között eltelt idő rekordját a színészi kategóriákban, ami jelenleg 49 év. A korábbi rekordot Katharine Hepburn tartotta 48 évvel.

K__AP20240311125.jpg
Christopher Nolan brit rendező Oppenheimer című életrajzi drámájának szereplőgárdája a 96. Oscar-gálán. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

Cillian Murphy az első ír színész, aki színész Oscart nyert (Daniel Day-Lewisnak is van ugyan ír állampolgársága, ám Londonban született), Billie Eilish és testvére, Finneas O’Connell pedig a legfiatalabb nyertesek, akik már kétszer is megkapták a díjat. Most a Barbie betétdaláért, legutóbb pedig 2022-ben a legutóbbi James Bond-filmhez írt No Time to Die című számért.

Papírforma és meglepetések

Wes Anderson nyolcadik jelölése után megkapta élete első Oscar-díját egy rövidfilmért, a Henry Sugar csodálatos életéért, de Christopher Nolan is nyolc jelölés után lehetett végre a legjobb rendező az Oppenheimerért. Ukrajna pedig megnyerte történelmének első Oscarját a 20 nap Mariupol című dokumentumfilmért, amely az ukrán város 2022-es ostromáról szól. Az este legemelkedettebb pillanata volt, amikor Msztyiszlav Csernov rendező úgy fogalmazott, valószínűleg ő az első direktor, aki azt mondja ezen a színpadon: bárcsak ne kellett volna ezt a filmet leforgatnia, bárcsak Oroszország ne rohanta volna le az országát és ne ölt volna meg több tízezer ukránt. Hozzátette: a múltat nem lehet megváltoztatni, de az igazság életben maradhat. A mariupoli halottak emléke fennmaradhat.

A legjobb animáció díját sokak meglepetésére a veterán japán zseni, Mijazaki Hajao A fiú és a szürke gém című filmje nyerte, a legjobb vizuális effektek díját pedig a nagy hollywoodi franchise-ok ellenében ugyancsak egy japán film: a Godzilla Minus One című óriásszörnyes akció. Alkotói Godzilla-karmos cipőben, kis Godzilla-figurákat szorongatva érkeztek a mikrofonhoz.

K_EPA20240311133.jpg
A japán Takahasi Maszaki a legjobb látványeffektus díjával. Fotó: MTI/EPA/Allison Dinner

Az adaptált forgatókönyv Oscarját Cord Jefferson, az Amerikai irodalom író-rendezője kapta, aki Percival Everett önéletrajzi ihletésű regénye alapján kanyarított igazán szellemes társadalomkritikát a vászonra. Greta Gerwig tehát itt is hoppon maradt a Barbie-val. Az első filmes Jefferson a producereknek üzent, és felhívta a közönség figyelmét a kisfilmek fontosságára. Szerinte ugyanis ha egy darab kétszázmillió dolláros film helyett húsz darab tízmillió dolláros filmet forgatnak, az új tehetségek lehetőséget kapnak.

A show-nak folytatódnia kell

A 96. Oscar-gála egy hajszállal jobb volt az átlagnál. Volt benne Ikrek-találkozó Arnold Schwarzeneggerrel és Danny De Vitóval, akik felemlegették, hogyan végzett velük Batman (a Batman és Robin, illetve a Batman visszatér című filmekben alakítottak főgonoszt), meztelenül beoldalazó John Cena, aki a legjobb kosztüm díját adta át, doboló amerikai őslakosok, Andrea Bocelli-ária és Messi, az Egy zuhanás anatómiája kutya szereplője, aki saját széket kapott a gálán és még csokornyakkendőt is viselt. Az est csúcspontja pedig egyértelműen az I'm Just Ken című Barbie-betétdal előadása volt Ryan Gosling által a filmbeli Kenek és Slash hathatós közreműködésével, melynek végére valóságos koncertteremmé változott a Dolby Színház színpada.

K__AP20240311134.jpg
Ryan Gosling amerikai színész Ken dalát (I'm Just Ken) énekli a Barbie című filmből. Fotó: MTI/AP/Invision/Chris Pizzello

Íme a díjazottak:

Legjobb film: Oppenheimer
Legjobb nemzetközi film: Érdekvédelmi terület (Johnathan Glazer, Egyesült Királyság, lengyel-német koprodukció)
Legjobb animációs film: A fiú és a szürke gém (Mijazaki Hajao, Ghibli, Japán)

Legjobb rendező: Christopher Nolan (Oppenheimer)
Legjobb eredeti forgatókönyv: Justine Triet & Arhur Harai (Egy zuhanás anatómiája)
Legjobb adaptált forgatókönyv: Cord Jefferson (Amerikai irodalom)

Legjobb színész: Cillian Murphy (Oppenheimer)
Legjobb színésznő: Emma Stone (Szegény párák)
Legjobb férfi mellékszereplő: Robert Downey Jr. (Oppenheimer)
Legjobb női mellékszereplő: Da'Vine Joy Randolph (Téli szünet)

Legjobb filmzene: Ludwig Göransson (Oppenheimer)
Legjobb betétdal: Billie Eilish & Finneas O'Connell – What Was I Made For (Barbie)
Legjobb hang: Érdekvédelmi terület

Legjobb vizuális effektusok: Godzilla Minus One (Japán)
Legjobb operatőr: Hoyte van Hoytema (Oppenheimer)
Legjobb vágás: Jennifer Lame (Oppenheimer)

Legjobb díszlet: Szegény párák
Legjobb jelmez: Szegény párák
Legjobb smink/maszk: Szegény párák

Legjobb dokumentumfilm: 20 nap Mariupolban
Legjobb rövidfilm: Henry Sugar csodálatos története
Legjobb animációs rövidfilm: War Is Over! Inspired by the Music of John and Yoko
Legjobb rövid dokumentumfilm: Az utolsó hangszerjavító műhely

Életműdíj: Angela Bassett, Mel Brooks

Filmek díjak szerint:

7 díj (13 jelölésből): Oppenheimer (film, rendező, színész, férfi mellékszereplő, zene, operatőr, vágó)
4 díj (11 jelölésből): Szegény párák (színésznő, díszlet, jelmez, smink/maszk)
2 díj (5 jelölésből): Érdekvédelmi terület (nemzetközi film, hang)
1 díj (5 jelölésből): Téli szünet (női mellékszereplő)
1 díj (5 jelölésből): Egy zuhanás anatómiája (eredeti forgatókönyv)
1 díj (5 jelölésből): Amerikai irodalom (adaptált forgatókönyv)
1 díj (8 jelölésből): Barbie (dal)

Nyeretlenek:

10 jelölésből: Megfojtott virágok
7 jelölésből: Maestro
3 jelölésből: Napóleon
2 jelölésből: A hó társadalma, Az Alkotó, Mission: Impossible Leszámolás, Nyad, Előző életek
1 jelölésből: Bíborszín, Pókember: A Pókverzumon át, Elemi, Robotálmok, Nimona, May December, Golda, Tökéletes napok, A tanári szoba, Én vagyok a kapitány, A galaxis őrzői: 3. rész, A gróf, Indiana Jones és a Sors Tárcsája, Flamin' Hot Egy pikáns sikertörténet, Rustin