A Victor Hugo regényéből készült, Magyarországon először látható darabot a többszörös Oscar-díjas Alan Menkennel (Aladdin, A Szépség és a Szörnyeteg, A kis hableány) jegyző Stephen Schwartz az MTI-nek adott interjúban hozzátette: Európában először Berlinben mutatták be 1999-ben A Notre Dame-i toronyőr musicalváltozatát, amellyel azonban a szegedi előadás csak részben lesz azonos.
?Több olyan dal is maradt az előadásban, amelyet még a berlini változathoz írtunk, de sok új anyagot is hozunk, és a szövegkönyv is jelentősen megújult. Az előadás közelebb lesz így az eredeti regényhez, hangulatában is, mint a korábbi színpadi vagy az animációs változatok? ? hangsúlyozta. Mint fogalmazott: bizonyos szempontból ?sötétebb? hangulatú, ?felnőttesebb? A Notre Dame-i toronyőrre lehet számítani, de ez nem jelenti azt, hogy kevésbé lenne szórakoztató.
A Budapesti Operettszínházzal közös produkcióban többek között új bemutatkozó dalt kap Esmeralda, a kocsmai jelenetben új zenére mulatoznak a cigányok, valamint teljesen új nyitányt írtak a második felvonáshoz. További újítás, hogy a három vízköpő helyett Quasimodo elméjében az egész katedrális életre kel ? fűzte hozzá a dalszövegíróként és zeneszerzőként három Oscar-díjat (kettőt Alan Menkennel a Pocahontas, egyet Hans Zimmerrel az Egyiptom hercege című rajzfilm zenéjéért), négy Grammy-díjat és egy Golden Globe-ot is jegyző Stephen Schwartz. Beszélt arról is: bár természetesen mindig nagy elismerés fontos díjakat elnyerni, nem lehet pusztán a kitüntetések számából kiindulva megítélni egy-egy dalt.
?Rengeteg esetben nagyon jó dalok és nagyon jó filmzenék nem nyernek semmit, míg egy-egy közepes szerzemény sokszor komoly elismeréseket szerez? ? jegyezte meg. A sikereiről szólva hangsúlyozta: Alan Menkennel közös zenéik megírásakor elsősorban mindig arra törekedtek, hogy a dalok ne csupán illusztrálják, hanem el is meséljék az adott történetet, valamint tökéletesen illeszkedjenek a karakterekhez és az adott jelenet érzelmi hangulatához. ?Fontos az is, hogy ne a közönségnek kelljen utat keresnie a dalhoz, hanem a dal ragadja magával a közönséget? ? fogalmazott.
Arra a kérdésre, hogy egy-egy dal esetén a szöveg vagy a zene megírását tekinti-e az első lépésnek, Stephen Schwartz úgy válaszolt: a legfontosabb, hogy világos legyen, mi az adott dal ?drámai célja?, történetmesélői szerepe. Ha ezt sikerült meghatározni, általában jöhet a cím, amely segít a dal strukturálásában. Közös produkcióik, például A Notre Dame-i toronyőr esetében Alan Menken szerezte a zenét, ő maga pedig a szöveget. Ilyenkor többnyire együtt dolgoznak, minden dallamhoz egyből szöveget illesztenek, nem várják meg, hogy először elkészüljön a dal teljes zenei anyaga.
Az amerikai szerző elmondta azt is: mindenképpen szeretne jelen lenni a nyári előadáson, biztos abban, hogy a szegedi dóm tökéletes hátteret biztosít A Notre Dame-i toronyőr előadásához.
Az összesen hat alkalommal ? augusztus 11-én, 12-én, 13-án, 18-án, 19-én és 20-án ? felcsendülő musical rendezője a Kossuth- és Erkel Ferenc-díjas Kerényi Miklós Gábor lesz, a főszerepet Veréb Tamás játssza ? olvasható a fesztivál internetes oldalán, amely kiemeli azt is: a szegedi dóm előtti magyarországi bemutató lesz az első alkalom, amikor a darab a világhírű francia katedrális hangulatát is megidéző környezetben lesz látható.
Forrás: MTI
Fotó: szegediszabadteri.hu