Összemosódó műfaji határok

Egyéb

A decemberben nyílt Robert Capa Kortárs Fotográfiai Központ a korábbi Ernst Múzeumban kapott helyet. ?Akik akarták ezt a központot, azok folyamatosan győzködtek minket, hogy ez egy jó ügy, ezt meg kell csinálni? ? mondta el Balog Zoltán, az emberi erőforrások minisztere a Kultúra.hu-nak az intézmény megnyitóján. A miniszter akkor kifejtette: végül annyira megnyerőnek tűnt a projekt, hogy úgy döntöttek, érdemes belevágni. Végül 2013. július 12-én jött létre az új, korszerű kortárs vizuális központ, amely még az év utolsó hónapjában ki is nyitotta kapuit. A nagysikerű nyitótárlat után, amelynek alkotásait 600 pályázatból válogatták ki, ezek többségét pedig Robert Capa személye ihlette, most új kiállításra készül a múzeum.

 

?Fotómunkák fényképezőgépek nélkül, egy 75 éves bicikli segítségével laborrá átlényegülő kiállítótér, átlényegített épületrészletek? ? áll a januér 27-én nyíló tárlat leírásában. A program a képzőművészet és a fotográfia határait mossa el: a Fotószuprematisták című tárlat alkotásai Minyó Szert Károly, Robitz Anikó és Szombathy Bálint munkái.

 

Minyó Szert Károly valószínűleg a világ egyetlen olyan képzőművésze és szabadkézi fotográfusa, aki képalkotásában ötvözi a fényérzékenyítő festészeti gesztusokat és a fotográfiát. Látványos performanszai keretében egy 75 éves biciklit tekerve, a sötétkamrává átlényegített kiállítótérben fényéveket átívelve válik a természet irónjává. Robitz Anikó hamisítatlan szuprematista fotói egészen újfajta értelmet adnak az épületfotózásnak és a városnézésnek. A fotográfus a világ megapoliszait járva lényegíti át fotográfiai műalkotásokká az építészetet. Szombathy Bálint multimediális művész fotómunkái egy valaha használt távközlési eszköz, a telefotó (képtávíró) létrehozta hibás képekből állnak. A roncsolódott képfelületekből, avagy a szürkés és fekete négyzetekből egy szinte érzelmek fölötti, tiszta érzékenység köszön vissza. A tárlat március 14-ig látható a Capa Központban.

 

A központ soron következő tárlata Asztalos Zsolt Kilőtték, de nem robbant fel című installációja, amely idén hazánkat képviselte az 55. Velencei Képzőművészeti Biennálén. A fel nem robbant bombák a társadalomban rejlő, pattanásig feszült konfliktusokat jelenítik meg. A képernyőkön alig változik a kép, kiegészülnek azonban a felvételek hangokkal, amiket fülhallgatón keresztül hallgathatnak meg az érdeklődők. Vastaps, közlekedési zajok, fürdőszobai hangok áradnak a tévékhez tartozó fülhallgatókból. Továbbá kivetítőn mutatnak be a kiállításon olyan helyszíneket, ahol fel nem robbant bombát találtak.

Capa Központ / Kultúra.h