|
Azt azért le kell szögezni, hogy ugyanez az izgalmas, fordulatos és fanyar humorú forgatókönyv rossz színészekkel nézhetetlen lenne, az Elek-Tompos-Rába triumvirátussal viszont nagyszerű. Rengeteg befektetett munka van mindegyik alakításban, megérte a hosszú, alapos próbafolyamat, a szereplők nagyon össze vannak szokva. Nem látszik rajtuk semmi erőlködés, semmi fölös virtuóz villogás, csak az, hogy egyszerűen rájuk ragadt a szerep. Feltehetően Elek Ferenc a katalizátor, hiszen ő már a harmadik filmjét forgatja Dyga Zsomborral, aki ? a filmrendezők közül egyedüliként ? nem csupán apró, kis színes karakterszerepekkel dobja meg őt, mint a többiek, hanem pontosan tudja, hogy bátran rá lehet bízni bármit, mert a hazai mezőny egyik legjobb színésze.
Dyga Zsomborban az a nagyon jó, hogy mindig szeretettel kezeli a hőseit, anélkül, hogy szentimentálissá válna: ez nagyon ritka képesség. Miközben ezek a hősök egyrészt teljesen hétköznapiak, másrészt nem is különösebben jók, hiszen a rosszul sikerült ? a pontos definíció: kellemesen abszurd ? randi mindkét résztvevője, az izgulós, de Grál-lovagnak tűnő, köpcös tanár, és a szépséges, partnerét nyers őszinteséggel kiosztó lány is csak felhasználja a másikat. A lány bátyjáról, a szétcsúszott, kiégett, üvöltöző sztárséfről meg kiderülhet, hogy több köze van a becsöppent idegenhez, mint bárki máshoz. Furcsa végzetdráma van kibontakozóban, kezd kiderülni, hogy ez a véletlenszerűen összekerült három ember sokkal erősebb szálakkal vannak összekötve, mint hinnék. Dyga Zsombor forgatókönyve különös munka, mert bár kezdetben egy ügyefogyott, romantikus komédia-paródiát ígér, ez csak beetetés, igazából inkább olyan a Köntörfalak, mintha egy Agatha Christie krimi lenne, melyben a rejtély csak az utolsó oldalakon oldódik meg.