Öt remekmű gigapixelben

Egyéb

A Second Canvas platform célja a multimédiás élmény újragondolása a legújabb technikai fejlesztések: a szuper nagy felbontású képek (ún. Super High Resolution Images) és az interaktív mesemondás eszközének kombinálásával. A fejlesztést az 1999-ben Madridban alapított Madpixel, a képdigitalizációk terén jeleskedő, vezető fejlesztő cég neve fémjelzi, mely számos, a kreativitás, a dizájn és a technológia egységesítését célzó innovatív projektben közreműködött már.

Az új felbontási technológiának köszönhetően a műtárgyak a legkisebb textúráig nagyíthatóak, ezáltal korábban nem látott részletek tárulnak fel a közönség előtt. A szöveges ismertető mellett pedig további interaktív megoldások ? többnyelvű történetmesélés, audio tárlatvezetés ? és különböző képalkotási technikák gazdagítják a tartalmat, melyek a weboldalon, mobil applikációban és digitális kiállításokon is elérhetőek lesznek a projekt különböző megvalósítási fázisaiban.

A Second Canvas Iparművészeti Múzeum felület öt kiemelt alkotás megismerésére nyújt virtuális lehetőséget 2018. november 22-től.

 

Az Esterházy-gyűjtemény a múzeum legértékesebb műtárgycsoportja, ezen belül is kiemelten fontos és értékes az ún. perzsa kárpit. A 16. századi Iránban készült applikáció eredeti rendeltetéséről, valamint az Esterházy-gyűjteménybe való kerülésének módjáról, időpontjáról és körülményeiről nincsenek adataink. Az egyedi textília kutatásával kapcsolatban számos vélemény látott napvilágot az elmúlt évtizedekben.

Bár Bubics Zsigmond kassai püspök gyűjteményének darabjaként már a millenniumi kiállításon is bemutatott, ám a múzeumba kerülését követően az elmúlt évekig ritkábban kiállított zárai antependium a gyűjtemény középkori textíliái között az egyik legértékesebb alkotás.

 

A közel 50 darabból álló korai kárpitgyűjteményben több ritkaság is található, kiemelkedő jelentőségű Ausztriai Margit címeres kárpitjai I-II. sorozat. Az eredetileg hat darabból álló falkárpit-sorozatot 1528-ban rendelte meg burgundi hercegnő, és a brou-i kastélytemplom szentélyében helyeztette el, amely második férjének nyughelye volt, s ahová végakarata szerint őt magát is temették utóbb, 1530-ban.

A kárpitgyűjtemény fontos és kiemelkedő darabjai az 1700 körül Brüsszelben készített, mitológiai témájú kárpitok, amelyek Ovidius Metamorphoses (Átváltozások) című művének kedvelt történeteit ? Kephalos és Procris, valamint Proserpina és Aeshalaphos históriáját ? illusztrálják.

 

Az applikáció INNEN tölthető le:

Forrás és fotók: Iparművészeti Múzeum