Enyedi Ildikót A feleségem történetével a legjobb rendező, míg Tóth Widamon Mátét az Éden című filmért a legjobb operatőr díjával tüntették ki az olaszországi Otranto nemzetközi filmfesztiválján a hétvégén.

Enyedi Ildikó legutóbbi filmje, A feleségem története Füst Milán több mint 20 nyelvre lefordított, irodalmi Nobel-díjra felterjesztett regénye alapján készült. Az Ezeregyéjszaka-szerűen dús, titokzatos szerelmi történet álarcában, Störr kapitány szeretnivaló, fájdalmasan becsületes figuráján keresztül, elemi módon, az érzékeinken át értjük meg az élet összetettségét, titokzatosságát, törékeny szépségét, megfoghatatlan, uralhatatlan jellegét. A Németországban, Magyarországon és Máltán nemzetközi stábbal forgatott nagyszabású mozifilm főszereplője Gijs Naber holland színész és a világhírű Léa Seydoux.

A magyar–német–olasz–francia koprodukcióban készült alkotás a cannes-i és torontói fesztiválpremiereket követően már látható a hazai mozikban a Mozinet forgalmazásban.

Kocsis Ágnes harmadik mozifilmje, az Éden magyar–román koprodukcióban, belga részvétellel készült. Egy különös szerelmi történet, amelynek főszereplője egy harmincas évei végén járó nő, aki mindenre allergiás, ezért teljes elszigeteltségben él. A film dermesztő pontossággal vetítette előre a járvánnyal kapcsolatos világméretű változásokat.

„Az Éden mozgatórugója a figyelem. Ez a figyelem gyógyító erejű, alapja pedig a szeretet, mert szeretni csak azt tudjuk, akire figyelünk, akit meg akarunk ismerni. Úgy éreztem, hogy az operatőri munkának is ezt az érzékeny figyelmet kell reprezentálnia. Ebben a folyamatban a kamera szinte észrevétlen kell, hogy maradjon, egyfajta kívülálló entitásként a legnagyobb tisztelettel és szentséggel kell, hogy figyelje a szereplők minden rezzenését” – nyilatkozta korábban a film operatőre, Tóth Widamon Máté.

Az Éden elérhető a Netflix kínálatában.

Kiemelt kép: Mozinet/A feleségem története/Csata Hanna