|
Alain Timar kolozsvári rendezésének vannak ugyan könnyen lefordítható, aktuális társadalmi-politikai mondandói (a pénz hatalmától kezdve az árulás természetrajzán át az ?übüség? sokarcúságáig vagy éppen uralkodók és alávetettek variálhatóságának már idézett tanulságáig), de az előadás nem emiatt hatásos. Hanem lehengerlő játékossága, ötletessége és fegyelmezett konstrukciója okán. Ami nem ellentmondás: Timar úgy csempészi vissza a jófajta diákhumort a színre, hogy nem hagyja eluralkodni az előadáson. Nincs parttalan ötletfolyam, kontrollálatlan poénkodás; a szellemes játékötletek sorának a szilárd szerkezet ad keretet. A forma roppant egyszerű: a tér szinte üres, csupán a közepén áll egy legörgethető papírköteg, a két szélen pedig két pad, amelyen az éppen nem szereplő színészek ülnek (követve társaik játékát, majd szükség esetén villámgyorsan a játékba avatkozva). A jelmezt és a kellékeket pedig az egyformán seszínű szövetekre húzott papírdarabok jelentik, melyeket a színészek a szemünk előtt állítanak elő pillanatok alatt ? boszorkányos ügyességgel készítve a papírból ruhát, fejfedőt, kardot és ki tudná felsorolni, mi mindent. A papírnak persze lehet szimbolikus jelentése is (gondolhatunk az illúzióra, az átverésre, de eszünkbe juthat a csomagolópapír funkciója és akkor a vécépapírról /vö. szahar/ még nem is beszéltünk), de a fontos az, hogy e kézenfekvő, mégis látványos, önmagában is számos játékötletet indukáló forma rögvest határozott keretek közé szorítja a felszabadult komédiázást. Mindennek megvan a maga helye és a maga ritmusa ? és ebben a konstrukcióban éppúgy elférnek az intellektuálisabb, mint az alpári poénok, az aktuális, akár ?kiszólásként? értelmezhető mondatok vagy éppen a klasszikus tréfák. Ehhez társul az előadás másik meghatározó formai ötlete: a színészek rézfúvós-együttesként lépnek színre, s a hangszerek mindvégig játszanak is. Zenei élményre hiába várnánk; nem melódiákat hallunk, hanem zörejeket, búgásokat, zúgásokat, melyek nemcsak hangulatot teremtenek, de hangokat imitálva magát a játékot is aláfestik.
|
A játékötletek természetesen a színészi alakításokban öltenek testet. Illetve nem alakításokban, hiszen a szó hagyományos értelmében ilyesmiről itt nincs szó, hanem a gesztusokban, hangsúlyokban, intonációban, stílusimitációkban. Gyors összenézésekben, szerepből való látszólagos kilépésekben, rappelésben, a realisztikus hangsúlyok váratlan elemelésében, illetve az éles stilizáció természetes hanggá fordításában. Az előadás teatralitása arra is lehetőséget ad, hogy a ?szerepből való kilépés? még egyet csavarjon a játék menetén. Ami ötletként még az Übü király kapcsán sem új: Zsámbéki Gábor egészen más korban fogant, más tónusú, nagyszerű Übü királyában a Medvét játszó színész (Újlaki Dénes) szállt ki látványosan, ?civilként? az előadásból, melegebb éghajlatra küldve a ?modern színház? kiagyalóit. Ám Timar tovább csavarja az ötletet: nála a színész (Dimény Áron) megzavarodik, egész egyszerűen elege lesz mindenből; társai eleinte menteni próbálják az előadást, majd beletörődve abba, hogy kollégájuk kiszállt, immár ?jelmezeiket? hátrahagyva, a színpad elejére ülve, mondataikat a szerepeikkel együtt váltogatva mondják el azt, ami még a darabból hátra van.