A Pappa Pia rendezője mesélt

Csupó Gábor, a Hollywoodba zarándokolt legendás rajzfilmes ezúttal ismeretlen vizekre evezett. A rendező legújabb interjújában elárulta: először el sem akarta vállalni a Pappa Pia rendezését, de aztán elolvasta a forgatókönyvet és halálra röhögte magát. Innentől már nem volt kérdés, hogy áthelyezze székhelyét Magyarországra a forgatás idejére.

Csupó Gábor a Playboynak adott nagyinterjújában így nyilatkozott a filmről: jó a sztori, van benne önirónia és kikacsintás, és persze, ott vannak a hazai nagy nevek – Stohl András, Reviczky Gábor, Molnár Piroska – sikert ígérő kombinációja is.

 

Csupó Gábor nevéhez olyan rajzfilmek kötődnek, mint a Mézga család, de olyan nagy nemzetközi produkciók is részei életpályájának, mint például a Simpson család vagy a Fecsegő tipegők. A rendező 1979-ben nagyon kalandos úton érkezett Los Angelesbe, és tekintve, hogy az animátor hiányszakma volt, ezen a fronton kecsegtető lehetőségek álltak előtte. „Svéd útlevelem volt, mint svéd turista érkeztem Amerikába. Turistavízummal három hónapig maradhatsz. Arlene, a barátnőm elcipelt egy ügyvédhez, aki felvázolta a lehetőségeket. Egy lehetőséged van, mondta az ügyvéd, muszáj elvenned Arlene-t. Hát, így történt. Elég sokáig kibírtuk egymással. Kezdetben a Hanna–Barberánál kaptam munkát, a Scooby-Doot rajzoltam, de fél év után a teljes brigádot kirúgták azzal, hogy vége a tévészezonnak, jöjjünk vissza ősszel. Majd’ megőrültem, hogy mivel keressek pénzt a kimaradó hónapokban” – mondta Csupó Gábor.

 

Szerencsére a következő nagy lehetőség nem váratott sokáig magára. A Tracey Ullman Show-t izgalmasabbá kellett tenni, így kitalálták, hogy animációkkal színesítik a műsort. Sokat nyomott a latban, hogy Csupó Gábor cége az ajánlatadáskor használta a varázsszót: ingyen. Azt ajánlották, ha ők kapják a munkát, ingyen színeznek. „A főnök fejében az élt, hogy a figurák ugyanolyan színeket kapnak majd, mint ami minden más rajzfilmben szokásos. A haj legyen barna és így tovább. Amikor átküldték neki az anyagot, meg akart ölni a sárga figurák meg a kék haj láttán” – emlékszik vissza Csupó Gábor a Playboynak adott interjúban. Így születtek meg a klasszikus Simpson-karakterek – a show animációs része akkora sikert aratott, hogy Csupó Gábor külön műsort kapott az ötlete kiteljesítésére. Az elismerés gyorsan jött: „Amikor nagyon nagy cégem lett, és nagyon sok pénzem volt, a Mulholland Drive-on vettem házat. Velem szemben Jack Nicholson lakott, mellette pedig Brando.”

 

De vajon ilyen szakmai sikerek után mi tehette vonzóvá a Pappa Piát, egy magyar produkciót – ráadásul egy musicalt, amely nem is könnyű műfaj? „Kálomista Gábor producer és Andy Vajna hívott fel azzal, hogy lenne számomra egy érdekes ajánlatuk. Megkérdeztem, hogy milyen műfaj, mire azt válaszolták: zenés vígjáték. Én ezektől félek, és azon törtem a fejem, hogy fogok udvariasan nemet mondani. De amikor a hétvégén elolvastam a forgatókönyvet, nagy meglepetésemre halálra röhögtem magam rajta. Ez volt a legnehezebb munkám, amelyet életemben készítettem, holott mögöttem van több ezer órányi rajzfilmsorozat és nyolc egész estés film elkészítése. A legnagyobb kihívás az volt, hogy ne legyen túl giccses, ugyanakkor a régi zenéket – a ’70-es, ’80-as évek slágereit – modern köntösben dolgozzuk fel. Azt adták nekem „parancsba” a Filmalaptól, hogy a 14-29-es korosztályt célozzuk meg, de Nagy Feró rajongói is megtalálják a számításukat. Szerintem mindenki jól fog szórakozni a mozin!” – nyilatkozta Csupó Gábor. A teljes interjú a Playboy augusztusi számában olvasható.