Az idén 82 éves, Oscar-díjas Andrzej Wajda, a lengyel film élő legendája 2007-ben bemutatott, megrázó filmjében megmutat és helyreállít. Leforgatja, ezáltal megtisztítja, és megmutatva immár végleges, valódi helyére teszi a tragédiát, a szovjet NKVD által lemészárolt lengyel katonák fél évszázadig elhallgatott, agyonhazudott történetét. Katyn a térség történetének szimbolikus drámája: egy "útban lévő" nép megtörési, megsemmisítési kísérletének tébolyult, valóra vált látomása. A történet Wajda filmjében egyéni sorsokon keresztül, névvel, arccal bontakozik ki. (Wajda édesapját, Jakubot Harkovban lőtték tömegsírba: Wajda édesanyja haláláig várta vissza őt: hiszen a hazugsággépezet, őt - amint senki más sorstársát sem - nem méltatta arra, hogy bármit megtudhasson férjéről.)
"Pár gomb marad utánunk" - hangzik a film egyik kulcsmondata a kiürített, hatalmas orosz templomban berendezett hadifogolyszállás priccseinek tövében az egyik tiszt szájából. Pár gomb - átlőtt koponyák, szétmállott katonazubbonyok, kifordult állkapcsok a filmbe szerkesztett 1943-as, archív felvételeken, melyek az oroszok bűneit cinikus önérdekkel felmutató náci megszállás védernyője alatt végzett exhumálásokon készültek. Mintha a nácik célja nem hajszálpontosan ugyanez lett volna.
Wajda főhőse a fiatal tiszt, Andrzej (a nagyszerű Artur Zmijewski), s az ő - a férfi sorsáról sokáig mit sem sejtő - családja. Látjuk a férfiak elhurcolását: a krakkói értelmiséget (így Andrzej apját) Sachsenhausenbe, a fogságba esett kétszázezer katona "elit" tíz százalékát hadifogolytáborokba, majd a vágóhídra viszik. Látjuk a nőket: gyereklányokat, anyákat, öregasszonyokat, akik aztán akár egy életet kell leéljenek úgy, hogy még meg sem gyászolhatják szeretteiket. Wajda filmjében szimbolikus figurák és tárgyak: a választékos polgári nappali elárvult bútorai. Egy rózsafüzér. Egy vérrel átitatott notesz, melynek sűrűn teleírt oldalait április hónaptól fuvallat pörgette, örökre üresen maradt lapok követik. Hősök és árulók, kollaboránsok és aprószentek. Felemelkedő vagy pillanatok alatt megsemmisülő egzisztenciák. Elnyomottak, meg ilyen elnyomók és amolyan elnyomók. A malomkő két pofája, és közte a búzaszemek százezrei.