A jegyen az állt, hogy helyfoglalás az érkezés sorrendjében, ezért az óvatlan érdeklődő némileg előbb toppant be. A kezdés ugyan csak néhány percet késett, ami bőven az illedelmesség határain belül van, ám a folyosóra beszorított, ácsorgó tömeg nem volt boldog, amikor Kovalik és Demszky, mint egy fura operett duett, a Millenáris Teátrum lépcsőjéről megnyitotta a Budapesti Őszi Fesztivált október 12-ének amúgy kellemes estéjén. Az azért igaz, hogy a grátisz felszolgált alkoholmentes koktélok oldották a feszültséget. Spongyát rá!
René Clair 1923-ben elsőfilmesként készítette el a Párizs alszik című, még néma nagymoziját. A kópia jelentősen sérült, amivel maga az alkotó nem sokat törődött, inkább 1971-ben új változatot készített a témára. A Musée du Louvre azonban szerette volna bemutatni az eredeti alkotást, ezért egy előkerített másik kópia segítségével, vagyis a két anyag összedolgozásával megpróbálta rekonstruálni a Párizs alszik alig egyórás eseménysorát.
2005-ben zenét is komponáltatott a műhöz: Yan Maresz készített átgondolt, eredeti filmes muzsikát klarinétra, fuvolára, csellóra, ütősökre, amelyet digitálisan vezérelt hangeffektek egészítenek ki. Ezt a komplett produkciót láthatta a közönség: a francia filmet magyar feliratozással, az 1991-ben alapított Ensemble Court-Circuit élő játékával.
Filmes koncertet nem először láthat Budapesten a néző - szeptemberben a MűPában Az operaház fantomja egy klasszikus amerikai néma verziója pergett élő, improvizált orgonakísérettel. És nem is utoljára üdvözölhetünk ilyesmit, hiszen most, az őszi fesztiválon, október 15-én az 1921-ben készült Nosferatu kerül vászonra a Zeneakadémián Wolfgang Mitterer saját maga által előadott, orgonára komponált művével.
Az eddigi két általam látott előadás tapasztalatai alapján úgy sejtem, ott is szép számú, értő és jó kedvű közönség figyel majd a sorok közül.