Robert Doisneau-t sokáig a festői Párizs csodálójának tekintették, aki egyedülálló érzékenységgel fényképezte a várost. A „tiszta” pillanat költőjeként ünnepelték. Munkássága azonban sokkal mélyebb és bonyolultabb annál, mint amit hírneve alapján gondolhatnánk. A párizsi utcákon kívül, ahol szerelmespárokat és gyerekeket örökített meg, figyelemre méltó, meglepő színes fotókat is készített.

Doisneau Párizsban született 1912-ben, és voltaképpen soha nem szakadt el szülővárosától. Ez volt a vadászterülete, amelyet képekkel és érzelmekkel látott el, és amely mindig rendelkezésére állt.

Párizs volt az ő világa, a fényképészet az alibije, a kíváncsiság a hajtóereje, a könnyedség a stílusa.

1960-ban a Fortune magazin arra kérte fel, hogy egy egyedülálló város, a kaliforniai sivatagban található Palm Springs életéről számoljon be. Doisneau elfogadta a kihívást, és a sivatag, a pálmafák és a kobaltkék ég hátterével, a lármás lakosok csiricsáré ruháival, koktélpartijaival és golfpályáival megalkotta a maga személyes amerikai álmát, ezúttal nem fekete-fehérben, hanem kirobbanóan színesben. Ezek a Palm Springs 1960 című albumból származó képek e nagyszerű fotográfus kevéssé ismert oldalát mutatják meg.

A Párizstól Palm Springsig című kiállítás mintegy száz eredeti nagyítást vonultat fel.

A főként Doisneau műterméből és jelentős francia magángyűjteményekből származó fotók közt a leghíresebbek ugyanúgy megtalálhatóak, mint a korábban soha nem látott képei. Az átfogó válogatás, amelyet a fotográfus lánya által gondosan összegyűjtött dokumentumok és vallomások egészítenek ki, az életmű friss kritikai olvasatával is szolgál.

Az országos fotófesztivál a nemzetközi alkotókkal párhuzamosan a kortárs szcéna legismertebb magyar alkotóit is reflektorfénybe kívánja állítani. Idén a külföldi kortárs és történeti kiállítások mellett közel száz kortárs magyar alkotó mutatkozik be a Fotóhónapon.

Fotók: Kultúra.hu/Hartyányi Norbert