Új időszámítás kezdődött március 15-én: elindult a Petőfi TV. Mi volt az alapkoncepciótok?
A Petőfi TV-t a Petőfi brand erősítésének vágya és célja hívta életre. Az volt a tervünk, elképzelésünk, hogy a Petőfi ernyőbrand legyen, amely minél inkább maga köré tudja gyűjteni a fiatalokat és a fiatal felnőtteket. Mindenkit, aki a Petőfi Rádió által képviselt attitűdöt ? nyitottságot, szabadságszeretetet, innovációt, szolidaritást ? vallani tudja. Fontos kiemelni, hogy a TV-vel párhuzamosan egy harmadik platform is létrejött, a PetőfiLIVE, amely online gyűjtőhelye a rádiós és a televíziós anyagoknak, és emellett saját tartalmai is vannak. Így állt fel március 15-én a Petőfi Rádió?Petőfi TV?PetőfiLIVE brandháromság.
Az alapkoncepció az volt, hogy kihasználva a világ legjobb szórakozóhelyének megválasztott A38 Hajó és az Akvárium Klub adottságait, megpróbáljunk olyan tartalmat gyártani, amely az ?itt és most?-ra épít. Többek között ezt fejezi ki az Én vagyok itt című műsor ? ez egyébként egy Petőfi-vers címe ?, amely minőségi kultúrafogyasztásra ösztönző, ahhoz kedvet csináló élő magazinműsor.
Több mint egy hónapja működik tehát a Petőfi TV. Milyen nézettségi adatokat produkált eddig, hogyan látod: mennyire sikerült elérnetek a célotokat?
Amikor a Petőfi Rádió 2007-ben fiatalos zenecsatornaként megjelent, azonnal átrendezte a saját hallgatói körét. Ugyanezt látjuk a Petőfi TV esetében is. Abban a pillanatban, ahogy elindult a Red Bull Pilvaker közvetítésével, nagy és alapvető átrendeződés kezdődött a nézőközönségnél, ami még most is tart. Azok, akik megtalálták, kezdik megszeretni, illetve további nézők kezdik felfedezni maguknak. Ez az átrendeződés eleinte nem jelent hatalmas nézőszámot, de ezt tudjuk. Ahogy a rádiónál sem jelentett problémát, úgy a Petőfi TV-nél is folyamatos építkezés és közönségnövelés lesz az eredménye. Hiszünk abban, hogy az a fajta tartalom, amelyet megalkotunk és pontosítunk, ki fogja alakítani a nagyon széles baráti körét.
Ami a korosztálymegoszlást illeti: a célzott, 16?35 éves korcsoportok felső felét próbáljuk elérni a tévével, annak alsófelét pedig egyéb eszközökkel. A PetőfiLIVE a semmiből jött létre, annak nézettsége, olvasottsága folyamatosan növekszik, a rádió pedig szépen halad a saját rádiós útján.
Az egyéb eszközök alatt, gondolom, a Twittert, az Instagramont, esetleg a Tumblrt érted. Ezek szerint fontosak lesznek a web2.0-ás platformok is.
Igen, a közösségi felületekre már a közeli jövőben nagy hangsúlyt fektetünk ? nemcsak a puszta interaktivitásra, hanem a közösségi tartalomgyártásra is. Úgy véljük, ez az a lépcső, amely még előttünk áll, és amely jelentősen alakítani fogja a közönségünkkel való kapcsolatot. Képzeljük el azt a pillanatot, amikor egy adott koncertbe belenézünk a TV-ben, majd ugyanebbe belehallgatunk élőben a rádióban, tweeteljük a véleményünket és Instagramon megosztjuk kép formájában az élményeinket.
Most jött létre egy ilyen projekt: az A38 Hajón, amely a Petőfi TV egyik stúdiójaként működik, hétfőnként az A38 Hajóval közösen elindítottuk a Singer-songwriter sorozatot. Ez arról szól, hogy jeles zenészek többnyire zenekar nélkül előadják az énekes-dalszerzői szólóestjüket, amelyet a magazinműsorunkon belül hangsúlyosan jelenítünk meg. A Petőfi Rádióban koncertműsor lesz belőle, külön trackként bemutatjuk egy-egy pillanatát, sőt az is lehet, hogy streamelni fogjuk a PetőfiLIVE-on. Ez a hármas brand azt mutatja tehát, hogy a Petőfire nemcsak felületként tekintünk, hanem világnézetként, életérzésként.
A streameléshez kapcsolódva: a május 26-ai Fonogram-gála például a PetőfiLIVE-on lesz látható teljes streamben, illetve a NAGY-SZÍN-PAD! versenynek ? amely az Akváriumban zajlik majd május 21-én, 22-én, 23-án és a döntő 30-án ? is lesz stream és rádiós vonatkozása. Mindemellett tárgyalunk a nyári fesztiválokkal is arról, hogy egy-egy koncertet teljes egészében streameljünk. Ám ez csak a stream maga, a jövőt platformok összjátéka tartogatja.
Ha már a NAGY-SZÍN-PAD!-ot említetted. Milyennek látod a mezőnyt?
A NAGY-SZÍN-PAD!-ban részt vevő kilenc zenekart 100 szakmabeli kolléga választotta ki 40 előadó és zenekar közül ? míg tavaly kérdés volt az is, hogy lesz-e egyáltalán újabb verseny. Az idei kilences lista izgalmas, színes és szórakoztató, amelyen kezdő, a Cseh Tamás Programban nyertes és tapasztalt zenekarok is vannak. Épp ezért fontos, hogy a verseny nem tehetségkutató, hanem tehetségmutató.
Akik még véletlenül sem nevezhetők kezdőknek, azoknak ez nem visszalépés?
Szerintünk ez win-win alapon mindenkinek jó. A tavalyi zenekarok is különböző ?életkorúak? voltak. Vannak olyan műfajok és előadók, amelyek és akik néhány hónap alatt két koncerttel és két rádiós dallal befutnak, mások viszont hosszú évek alatt, koncertezéssel tudják feltenni magukat a zenei térképre. Az, hogy valakinek több év van a háta mögött, előnyt jelenthet a NAGY-SZÍN-PAD! versenyben.
?Zenészkörökben sokan teszik függővé magukban a sikerességüket a Petőfi Rádióban való szerepléstől? ? mondtad egy interjúban. Szerinted rosszul teszik? Nagy lökés lehet ám, ha egy zenekar vagy előadó számát lejátsszátok.
Ha valaki olyan dalt akar készíteni, amelyik petőfis, de nem esik egybe a saját zenei identitásával, és így hiteltelenné válik, nagyon nem jó törekvés. A legfontosabb ugyanis az, hogy a zenész hiteles maradjon. Azt megértjük, hogy jelen szeretne lenni a Petőfi Rádióban, és vállalása is a rádiónak, hogy lehetőség szerint bemutassa az új magyar számokat és hírt adjon a folyamatosan születő felvételekről. Amikor azonban valakiben az merül fel, hogy ?nem vagyok sikeres, mert nem játszik a Petőfi?, önmagában nem igaz. Egy zenésznek nem a Petőfi Rádióban való szerepléstől kell függővé tennie a karrierjét, ám ezzel együtt az is igaz, hogy bármelyik zenész előbbre jutását segítheti, ha a dalát lejátsszák a Petőfi Rádióban. Ezt szem előtt is tartjuk.
Tudható, hogy a Petőfi TV szorosan együttműködik majd a Cseh Tamás Programmal. Milyen formában fog ez megvalósulni?
Most vasárnap indul az együttműködés a Vadonat című műsorunkban, mely 19 és 20 óra között hallható ? itt kezdjük el közölni azokat a dalokat, amelyek bemutathatók. Amikor pedig az összes előadó, zenekar lemeze elkészül ? ennek határideje június 30-a ?, lesz egy, a dalokat bemutató összefoglalás is.
Több kritika érte a Cseh Tamás Programot, főleg azért, mert a pályázat szerint kezdő zenekarok első kép- és hangfelvételének elkészítését támogatja a program, a nyertesek közül mégis sokan vannak olyanok, akik már rendelkeznek ? nem is egy ? ilyen anyaggal. Kollégiumi tagként mit gondolsz erről?
A legfontosabb most azt nézni, hogy a program elindult, az első kör tapasztalatait pedig, amelyeket a kollégium is érzékel, be kell építeni a következő kiírásba. Nekünk, tagoknak végig kell gondolnunk, hogyan tudunk a színre lépés különböző fázisaiban segíteni a zenekaroknak, miként tudjuk megoldani, hogy ezek a kiírások, amennyire lehet, egy reálisan ideálisnak tartott karriert mindig a megfelelő lépcsőben támogassanak. Illetve azt is tisztázni kell, mi tartozik ebből a kollégium és mi a Nemzeti Kulturális Alap más kollégiumának hatáskörébe.
Ennyi teendő mellett nem csoda, hogy már nem te viszed a Kultúrfitneszt, amely tulajdonképpen a te saját ?gyermeked??
Nehéz is elengedni nagyon egy olyan műsort, amelyet az ember nyolc évig fejlesztgetett, kialakult a saját közönsége, az életvitele, a bioritmusa és persze háromórás esti sávja volt. Ami könnyebbé teszi az elválást, az az, hogy április 1-je óta a Kultúrfitnesz második két órája ? 20 és 22 óra között ? kinyílt, több színes és tartalmas műsorral jelentkezik. A Kultúfitnesz megtette kötelességét, a helyén pedig új műsorok virágoznak.
Kollégáim szívünknek fontos ügyeket visznek. Buda Marci Utánam! című műsora az utánpótlássportot népszerűsíti, Babucs Kriszta a Nagyon Zenészben portrékat készít. Új elem a Hajtómű című rockműsor, melyet Babiczky Tibor költő, író, műfordító jegyez talán az egész világon egyedülálló szellemiségben, miközben megjelenik benne a kortárs költészet. Önálló műsor lett a Személyes Ügy, amelyben zenész barátaink mesélik el, milyen zenék hatottak rájuk, szintén önálló műsorrá vált a Dr. ZeneHouse, amely Milkovics Mátyás hangzáskultúra magazinja. Fontos, hogy vadonatúj produkció Fluor Tomi Grand Tour című ? egyszerre mély és szórakoztató- műsora, a Zónában az In Medias Bass, amely a basszuszene nagy pillanatait tárja elénk két rezidens dj, Horváth Gáspár (JumoDaddy) és Kovács Jeromos (Wondawulf) vezetésével, valamint a Bodyrock, Andro műsora azoknak, akik a bulizenét kedvelik. Ezek tehát zenészek, művészek rádióműsorai. A régi értelemében, a maga három órájában megszűnt ugyan a Kultúrfitnesz, de mindaz, amit képviselt, kiteljesedik az új műsorok és ?humánerők? jóvoltából.
Egy kicsi azért mégis maradt belőle: a vasárnap 20 órától kezdődő egyórás lelki gyakorlatok egy szelet Kultúrfitnesz, nem?
Mondhatjuk, igen, melynek a vasárnapiság a lényege, ugyanis ekkor van idő beszélni az emberi lélekről és azokról az életstratégiákról, amelyek segíthetnek másokat is. Az, ami abban az egy órában elhangzik, valamilyen módon közös tapasztalattá válhat. Húsvét vasárnap egy ateistával, Szabó Sebestyén énekessel, a Szent Efrém Férfikar alapító tagjával beszélgettem a megértés szándékával, utána Rácz Zsuzsa jött el a Terézanyu-pályázat kapcsán, legutóbb pedig Likó Marcival, a Vad Fruttik frontemberével beszélgettünk a Bunkerrajzoló című könyvéről, amely nagyon kemény anyag. Ennek a műsornak pont az a célja, hogy bizonyos életsűrűséggel és lelki helyzettel szembe tudjunk nézni.