A Photo-Opart Vasarely Experience című projektkiállítás gerincét a budapesti MOME fotólaborjában született alkotások adják. A kiállított fotográfiák, videóanimációk és térinstallációk az op art és kinetizmus jelenünkben is érvényes törekvéseit, vizuális üzenetét közvetítik.
Victor Vasarely művészetében a fotográfia újításainak adaptációiból született meg a kinetizmus, ahol a fekete-fehér plasztikai egységek, elmosódott vonalak és töréspontok tagolják a kinetikus művet (Fekete-fehér periódus, 1954–1960). Grafikai tanulmányai forradalmiak voltak a modern fotográfia olyan kompozíciós törekvéseinek bevezetésében, mint például a pozitív-negatív kontrasztok, a nagyítás és a deformáció. Szenvedélyes kísérleteinek célja, a mozgás és az idő, mint negyedik dimenzió optikai érzékelésének, az „új látásnak” a megragadása volt.
A kiállítás az Op Art Akadémia keretében valósul meg. A Janus Pannonius Múzeum muzeológusai 2020-ban indították útjára azt a széles körű együttműködést, amely Op Art Akadémia néven négy egyetem hallgatóinak és tanárainak munkáját koordinálta. Az Op Art Akadémia projektjeinek célja, hogy a hallgatók számára sokszínű művészeti oktatást nyújtson, párbeszédet teremtve a művészgenerációk között, lehetőséget adva a hallgatóknak a szabad önkifejezésre, miközben tisztelegnek Vasarely és korának más művészei előtt.
Vasarely teóriájának időtlenségét és sikerét mutatja, hogy az op art és kinetizmus programja a mai művészeti egyetemek tantervében megkerülhetetlenül jelen van. A május 2-ig látható kiállítást a MOME fotográfia szak és a Janus Pannonius Múzeum együttműködésében indított fotóművészeti workshop és kurzusok készítették elő, Drégely Imre művésztanár vezetésével.
A képen Drégely Imre és tanítványai a kiállírtáson. Fotó forrása: Janus Pannonius Múzeum.