Pontatlanságuk miatt szeretjük a történelmi filmeket

Kultpol

Gladiátor (2000)

A film: Russell Crowe és Ridley Scott egy római hadvezér, Maximus hősies történetét meséli el, akiből először rabszolga, majd gladiátor, végül pedig a császár legyőzője lett. A színész és a rendező megérdemelten nyerte el a közönség elismerését, amelyet aztán a hat évvel később készült Bor, mámor, Provence (A Good Year) című filmmel el is vesztettek. Ez persze nem probléma: már elkészült az American Gangster és 2009-ben érkezik a gonosz Robin Hoodról szóló Nottingham.

Pontatlanságok: A filmben nővére után vágyakozó, nyúlszájú fickóként ábrázolt Commodus valójában nagy megbecsülésnek örvendett, és 13 évig kormányozta sikeresen a Római Birodalmat (a filmben bemutatott alig pár hónap helyett). A császár ugyan lelkesedett a gladiátori küzdelmekért (inkognitóban látogatta azokat), de soha sem mutatkozott az arénában. Egy Narcissus nevű birkózó gyilkolta meg, hogy megakadályozza a császárt a consuli cím felvételében.

Miért nem lett volna jó másként: Senki sem kíváncsi egy olyan Russel Crowe-ra, aki 13 évig tervezi a császár meggyilkolását, bár az tulajdonképpen nem is olyan gonosz, és akit végül egy birkózó gyilkol meg. A néző emellett azt is szereti, ha a gazemberek némi vérfertőző viszonyt is fel tudnak mutatni.

Rettenthetetlen (1995)

A film: Mel Gibson első történelmi feldolgozása ígéretes pályafutás kezdetét jelenti, amely később politikai témákat is felkavart ("Mel Gibson fejszével gyilkolja az angolokat" - Hazafi), és ahol a hősök néha hosszúra nyúló kínzási jelenetekben tűntek fel (Passió).

Pontatlanságok: William Wallace nem egyszerű közember volt, ahogy a filmben látható, hanem nemesi családban született. Apját, Malcolmot nem angolok ölték meg, hanem éppen az angolok oldalán harcolt politikai előjogokat remélve. Vagyis a Wallace család nem skót szoknyát viselt, hanem angol inget.

Miért nem lett volna jó másként: A film túldramatizálását nagyban befolyásolja a politikai helyzet érzékenysége, hiszen Wallace személye a mai napig a skót függetlenség egyik emblematikus figurája. Emellett egy hősi eposzban nem előnyös, ha a figura reálpolitikusi jellemvonásokkal is rendelkezik.

A hazafi (1998)

A film: Egy amerikai - akinek a házát idegenek támadják meg - megvadul, és mindenkit legyilkol, még azokat is, akiknek semmi közük nem volt a támadáshoz.

Pontatlanságok: A Mel Gibson által életre keltett Benjamin Martin alakját valódi személyről mintázták. A függetlenségi háborúban harcolt katonának azonban kissé emlékezetesebb neve volt: Francis "Mocsári Róka" Marionnak hívták. Kettőjük között még további különbségek is voltak. Marion például soha sem ölt meg egyedül egy egész szakasz angol katonát, viszont előszeretettel gyilkolt fegyvertelen indiánokat, és folyamatosan megerőszakolta a női rabszolgáit.

Miért nem lett volna jó másként: Nem biztos, hogy bárki is olyan filmet akar nézni, amelyben a rosszfiúk ártatlan foglyokkal teli templomot gyújtanak fel; az pedig politikailag egyáltalán nem lett volna korrekt, hogy a jófiú szexuálisan bántalmazza a rabszolgáit, és sportot űz az indiánvadászatból.

Marie Antoinette (2006)

A film: Kirsten Dunst nem a modernkori Manhattanben nyafog és viselkedik önző módon, hanem a XVIII. századi Franciaországban.

Pontatlanságok: A film egyik fő konfliktusa, hogy Marie és Lajos csak nehezen tudnak örökösről gondoskodni. A filmben a király fél a szextől, ám a valóságban fitymaszűkülete volt. A királyné szexuális szabadosságának története pedig egyes elméletek szerint csak a korabeli pamfleteken született meg, amit egy történész szerint az angol propagandisták készítettek.

Miért nem lett volna jó másként: Egyáltalán nem lennénk kíváncsiak arra, hogy a két főszereplő a fitymáról és eltávolításáról társalog, miközben jól ismerjük a XVIII. századi orvosi beavatkozások "előnyeit". Az eseménytelen, dőzsölő hétköznapok hangulatának bemutatása viszont túl hitelesre sikerült, így a film sokszor az unalom határait súrolja.

Amadeus (1984)

A film: A klasszikus kor bőrnadrágos Mozartja nagyokat szellent, és nemesasszonyokkal hetyeg, miközben csodálatos zenét komponál Salieri legnagyobb bosszúságára, aki rengeteg időt fecsérel arra, hogy lerombolja Mozart munkásságát.

Pontatlanságok: Igaz, hogy Mozart szerette a tréfát, de távolról sem lehetett olyan erkölcstelen, vihorászó figura, mint ahogy a filmben ábrázolják. Továbbá a történészek nagy része egyetért abban, hogy Salierival való kapcsolata inkább "barátian versengő volt, amely kölcsönös tiszteleten és elismerésen alapult". A film ugyan azt sugallja, hogy Mozartot Salieri mérgezte meg, valójában azonban a nagy zeneszerző halálra ihatta magát.

Miért nem lett volna jó másként: Mozart barátságos rivalizálása Salierival, illetve a zeneszerző iszákossága körülbelül annyira lett volna szórakoztató, mint egy családi házivideó.

300 (2007)

A film: Frank Miller képregénye derűs izomkötegek, torz bölcsek és hatalmas szörnyek kíséretében került filmvászonra. Tény azonban, hogy a szerző a képregényben sem a történelmi pontosságot tekintette céljának, így ezt a filmen is igen nehéz lenne számon kérni.

Pontatlanságok: A varázsbombáktól, a testpáncélok hiányától és az igencsak fantáziadús képzelet alkotta púpostól eltekintve, a 300 a spártai életet - a csatában tanúsított bátorságot, a demokráciáért folytatott küzdelmet, a hazához való hűséget, az állandó harci készültséget - dicsőíti, miközben elfelejtkezik arról, hogy Spárta rabszolgatartó, diktatorikus katonai állam volt, ahol általános volt a pederasztia is.

Miért nem lett volna jó másként: Csak kérdezzük meg Oliver Stone-t és azokat, akik nagyot buktak a Nagy Sándorról szóló film hitelességével.

Artúr király (2004)

A film: Clive Owen, azaz Arturius szarmata lovasaival menti meg Guinevere-t, a pikt törzsfő lányát, hogy aztán közösen lépjenek fel a hódító és igen gonosz angolszászok ellen.

Pontatlanságok: A film készítői szándékosan hagyták ki a középkori Grál-legendárium szinte minden elemét, és próbáltak a "tényekre" támaszkodni, amelyek alapján Artúr alakját Lucius Artorius Castusból és Ambrosius Aurelianusból gyúrták össze. Az események sorrendje azonban tökéletesen hiteltelen, és angolszászok inváziója valójában jóval hosszabb ideig tartott, emellett pedig a bemutatott angolszász faji tisztaság védelme sem volt jellemző: a hódítók és a korábbi népesség békében éltek.

Miért nem lett volna jó másként: Most őszintén: kit érdekelt volna egy római elöljáró reménytelen küzdelme az évtizedekig tartó bevándorlással szemben?

Apocalypto (2006)

A film: Mel Gibson rendezésében egy ősi civilizáció kel életre, amelynek tagjai eredeti maja nyelveken üvöltenek, majd digitális kézikamerák között rohanva száguldanak az őserdő és a poros nagyváros között. A rendező nem csügged: Boudicca icéneus királynő mellett örök álma a makkabeus-háborúk vászonra vitele, és Adolf Hitler félreértett apjának bemutatása mellett a rómaiak elleni zsidó háború véres mészárlása is igen kedves a szívének.

Pontatlanságok: A maják ugyan valóban mutattak be emberáldozatokat, de sokkal civilizáltabb voltak és sokkal összetettebb kultúrával rendelkeztek, mint ahogy azt a film bemutatja. Az ábrázolt agresszió sokkal inkább volt jellemző az aztékok hétköznapjaira.

Miért nem lett volna jó másként: A film egy brutális, és pusztulásra megérett kultúra bemutatása mellett gyakorlatilag nem szól semmiről. Ha viszont a főszereplő menekülése közben - Mel Gibsonhoz méltó módon - mindenkit lemészárol, akkor az azért legyen, mert ki akarják tépni a szívét, nem pedig azért, mert csupán fogságban tartják.

Szerelmes Shakespeare (1998)

A film: Az avoni hattyú találkozik múzsájával, és a saját műveiben leírt eseményeket éli át. Igazi romantikus vígjáték, rengeteg shakespeare-i utalással, amelyek ugyan kissé homályosak.

Pontatlanságok: Lényegében minden pontatlan, mivel Shakespeare a mai napig az angol történelem egyik legrejtélyesebb alakja. A történészek még azon is vitatkoznak, hogy ő lehetett-e Oxford grófja és/vagy Sir Francis Bacon.

Miért nem lett volna jó másként: Kit érdekelne egy ismeretlenség homályába burkolózó átlagember, aki talán színdarabokat is írt?

Ön mit gondol? Milyen történelmi filmek kerülhetnének még fel a "pontatlan de érdekes filmek" listájára? Észrevételeit itt megírhatja nekünk!