A POSzT jubiláló látogatója

Géczy Dorottya nem szereti, ha a korát firtatják, úgy gondolja, nem az évek száma, hanem az ember vitalitása, frissessége határozza meg azt, ki mennyi idős. Azt azonban érdemes megemlíteni, hogy a színművésznő már 65 éve van a színészi pályán, melyet idén májusban méltó módon ünnepelhetett meg. Géczy Dorottyával beszélgettünk.

Mit érez hat és fél évtizednyi színpadi játék után?

Nem veszek tudomást az eltelt évtizedekről, szerencsére nem érzem magam annyinak, mint amennyit a számok mutatnak. Úgy viselkedem, úgy mozgok, olyan aktív vagyok – naponta úszom egy órát –, mintha negyvenéves lennék. Szellemileg pedig frissen tart az állandó szereptanulás, hiszen rendszeresen játszom a színpadon. A most futó Heltai-darabban – Édes teher –, amely egy békebeli vígjáték, még énekelek és szteppelek is. Emellett rendszeresen újítom a sanzonestjeim műsorát is, ami új dalok tanulásával jár. Nagyon szeretem a sanzonokat, mert ezeket nemcsak elénekelni, hanem eljátszani is kell a színpadon. Minden sanzon tulajdonképpen egy kis történetet mesél el, amely már maga is egy dráma.

 

Aktív tagja a magyar színházi életnek?

Igen, sőt ez annyira így van, hogy néha megjegyzik: nahát, te mindig ott vagy minden premieren! Figyelemmel kísérem a színházi életet, valamint a tévén keresztül igyekszem a nemzetközi világot is követni. Annak idején rendszeresen jártam külföldre, évente állandó fellépője voltam a kanadai, az amerikai nagykövetségen szervezett magyar műsoroknak. Ezekre is keményen fel kellett készülni, de én mindig élveztem a felkéréseket.

 

Milyen emlékei vannak a régi évekről?

Amikor elkezdtem járni a színészképzésre, akkor az még egyesületi iskola volt. Harmadéves koromban vonták össze a főiskolával, amelyből mára Színház- és Filmművészeti Egyetem lett. Rátkai Márton volt az igazgatóm, a nagyon neves tanári karban ott ült Várkonyi Zoltán és Apáti Sándor, Máthé Erzsivel pedig egy osztályba jártam a főiskolán.

 

Nem teszek különbséget dráma vagy vígjáték között, bár kicsit közelebb áll hozzám a dráma műfaja. Ez talán annak is köszönhető, hogy a kezdeti balettes évek után hét éven keresztül csak prózát játszottam. Maradandó élmény számomra az a szerepem, amikor Editet alakítottam a A kőszívű ember fiaiban olyan legendás partnerek oldalán, mint Dayka Margit, Somogyvári Gyula, Pataky Jenő, Bánki Gyula, és Szemere Vera. Így visszatekintve boldog vagyok, hogy a pályámon ilyen nagyságok mellett állhattam a színpadon.

 

A POSzT-nak rendszeres látogatója.

Nagyon örülök, hogy ez a hely színésznemzedékek találkozóhelye, idén is találkoztam itt – többek között – Piros Ildikóval és Eszenyi Enikővel. Nem magánemberként, hanem a MASZK Országos Színészegyesület képviseletében vagyok itt, a díjakról az a bizottság dönt, amelyben a kamara vezetősége is részt vesz.

 

A POSzT annak idején egy gyönyörű színészi elképzelésből született meg, de mára sokat változott. Az előadások most is telt házzal mennek – ami azt jelenti, hogy az embereket érdekli a színház –, és ez nagyon örvendetes, de mára a kezdeti pezsgő hangulat lecsendesedett, lenyugodott, megváltozott.

 

Mi a véleménye a versenydarabokról?

Nekem a színház szinte teljesen kitölti az életemet és nagyon boldoggá tesz, hogy a gyermekemnek is sikerült továbbadnom a művészet szeretetét, a művészet iránti érdeklődést. Én egy rajongó néző vagyok, aki – ha beül a nézőtérre – gyermeki érdeklődéssel figyel, és ki tudja kapcsolni magában azt, hogy ő színész. Jónak találom a válogatást, ha pedig valami nagyon tetszett, azért borzasztóan tudok lelkesedni. Lehetnek olyan pillanatok egy előadás megtekintése közben, amikor libabőrös leszek, ez jelzése a katartikus élménynek. Láttam itt ragyogó előadásokat, nagyszerűek a művészeink, és a válogatás színvonala miatt nagyon örülök, hogy itt vagyok. Szakmailag leginkább azt tűnt fel, hogy a fiatal színészkollégák is átélik a szerepeiket, és egy pillanatig sem esnek ki abból a miliőből, amelyben játszanak.

Tölgyesi Tibor