A Moldva folyón átívelő műemlék - amelynek elődje a Judit-híd volt - a régió első kőhídjának számít. A város vezetése szerint a felújítás első, 2010-ig tartó szakaszának a költsége mintegy 220 millió korona lesz. Ennek nagyobb részét a város állja, valamivel az állam is hozzájárul, míg mintegy 10 millió korona már korábban egy nyilvános gyűjtés során került a kasszába.
A Károly-híd a cseh főváros egyik legismertebb nevezetessége és idegenforgalmi látnivalója. Szakértői vizsgálatok során kiderült, hogy az elégtelen szigetelés következtében a híd beázik, pilléreiben kisebb-nagyobb üregek keletkeztek, számos kődarab mállik, s az egész kőkonstrukció helyenként mozog.
A cseh főváros vezetése ezért mintegy öt éve döntött úgy, hogy megkezdi az idén 650 éves kőhíd felújítását, ami néhány halasztás után most el is kezdődött. A régi kőhidat nagyon megviselte az is, hogy évtizedeken keresztül télen sót használtak az úttestre hullott hó eltakarítására. A sós lé belülről bomlasztotta a kőkonstrukciót.
A munkálatok első szakaszában megjavítják a híd szigetelését, csatornázását, valamint rendbe teszik a hídon áthaladó különféle vezetékeket. A hídra azután visszakerülne a 19. századi gázlámpás közvilágítás.
A második - hosszabb és szakmailag jóval igényesebb - szakaszban, amely mintegy tíz évig tart majd, sor kerül a megsérült kövek cseréjére, valamint a híd egész szerkezetének a tüzetes ellenőrzésére, átvizsgálására és megerősítésére.
"A felújítás nem fogja korlátozni a látogatókat, hanem új turistaattrakció lesz" - jelentette ki Pavel Bém főpolgármester. A híd forgalma minden időszakban csak a munkák helyén lesz korlátozva. "Átlátszó fóliákat fogunk alkalmazni, hogy a turisták folyamatosan figyelemmel kísérhessék, láthassák a munkák menetét" - fejtette ki Bém.
Ennek érdekében az óvárosi hídfőnél első lépésként már tavasszal megnyílt a Károly-híd történetét bemutató múzeum. Amint megkezdődik a sérült kövek cseréje, a híd mellet kőfaragó műhely is nyílik. "A kőfaragók munkája bizonyára rövidesen turista-látványossággá válik" - véli a főpolgármester. Az elképzelések szerint a kőfaragással a turisták is megpróbálkozhatnak majd.
A Károly-híd, amelynek alapjait a 14. század első felében rakták le, a prágai történelmi Óvárost köti össze a Kisoldallal és a Hradzsinnal, ezért naponta hatalmas megterhelésnek van kitéve. A hídon már több évtizede nincs autós forgalom, kizárólag gyalogosok használják. Számítások szerint naponta mintegy 30 ezer ember halad át rajta.