Haydn múzsái Fertődön

Egyéb

Sümegi Eszter Kossuth-díjas opera-énekesnő, Kiváló és Érdemes Művész, közel 25 éve áll a színpadon, neve sokak számára egyet jelent a minőséggel. ?Sümegi Eszter az énekesek énekese ? nem fogyó hanggal, biztos technikával, ? ő itt a királynő, és tényleg, mondj nála jobbat, de nem lehet? ? írta róla egyik kritikusa.
Tóth-Vajna Zsombor pedig számtalan ösztöndíjjal és elismeréssel kitüntetett fiatal művész, aki a világ számos pontján koncertezett, és a legkülönbözőbb kultúrájú billentyűs mesterek növendéke volt a Magyar Dobozy Borbálától a legendás holland Ton Koopmanig, az angol Richard Egarrtől a japán Masaaki Suzukiig, vagy a német Christine Schornsheimtől az amerikai Malcolm Bilsonig.

Kettőjük együttműködése, a Haydn múzsái elnevezésű koncert így egy nagyon különleges zenei élményt kínál. A két művész koncertjén megidézi a XVIII. százat végének női művészeit és szalonjait.

toth_vajna_zsombor_foto_pandzsarisz_tamas_600x399.png
Tóth- Vajna ZsomborForrás: Pandzsarisz Tamás
Haydn ugyanis legtöbb billentyűs szonátáját konkrét személyeknek írta, akik között azonban csak egyszer találunk férfit. A többi mű ihletői kizárólag hölgyek, a kor híres virtuóz amatőrjei: az Auenbrugger nővérek, Marie Esterházy hercegnő, Theresa Jansen, a vérbeli londoni virtuóz, és Haydn plátói szerelme, Genzingerné. Az Arianna-kantáta pedig vélhetően ez utóbbi lányának és első előadójának, "Fräulein Pepperl"-nek íródott. E művekből és dalaiból megismerhetjük Haydn végtelen humorát és finom érzékét, amivel az egyes hölgyek portréit megalkotta. Emellett folyamatosan születtek dalai, amelyek a bécsi klasszika - elsősorban női - házi muzsikálásainak intim légkörébe vezetik be a hallgatót.

A koncert repertoárja:
M. Clementi: Preludio alla Haydn Op.19 No.2
J. Haydn: D-dúr szonáta Hob. XVI:51
J. Haydn: Hat angol canzonetta (első kötet) Hob. XXVIa:25-30
J. Haydn: Esz-dúr szonáta Hob. XVI:49
J. Haydn: Arianna Naxos-ban - kantáta Hob. XXVIb:2