Mozart bűvöletében

Egyéb

jeremy_denk_600x399.png
Jeremy DenkFotó forrása: filharmonikusok.hu
Wolfgang Amadeus Mozart huszon­négy zongoraversenyének fele, tizen­két mű mindössze három év alatt, 1784 és 86 között keletkezett. Ennek a tündöklő korszak­nak utolsó darabja, megkoronázása a K. 503-as C-dúr versenymű.
A zongoraversenyt a hangversenyen az amerikai Jeremy Denk tolmácsolja, akiről ez írja a New York Times: ?Mr. Denk minden bizonnyal az a zongorista, akit hallani akarsz, függetlenül attól, hogy mit, vagy épp milyen felállásban játszik ? egyrészt a zene iránti intellektuális elköteleződése, másrészt játékának nemessége miatt.?
nf_zenekar_600x270.png
Fotó: Wágner Csapó József

Csajkovszkij Mozartot ?a zene Krisztusának? nevezte, és példakép­ként tisztelte egész életében, ezért született a Mozartiana (Hódolat Mozart emlé­kének) című műve. Csajkovszkij 1887-ben, a Don Giovanni bemutatójának századik év­fordulója előtt tisztelegve komponál­ta zenekari szvitjét. A majdnem félórás műnek mind a négy tétele egy-egy Mozart-kompozíció feldolgozása. Mint Csajkovszkij moszkvai kiadójának írta, a szvit zenéjében a múltat akarta kortárs módon újrateremteni.

Csajkovszkij VI. szimfóniájára ragasztott ?patetikus? jelző nem a zeneszerzőtől származik, hanem testvérétől, Mogyeszt Csajkovszkijtól. A szimfónia a bemutatón csupán mérsékelt sikert aratott, a zene­szerző néhány héttel később bekövetkezett halála után azonban újra előadták, és a közönség ekkor már állva hallgatta végig, majd meg is ismételtette a zárótételt.