Csajkovszkij Mozartot ?a zene Krisztusának? nevezte, és példaképként tisztelte egész életében, ezért született a Mozartiana (Hódolat Mozart emlékének) című műve. Csajkovszkij 1887-ben, a Don Giovanni bemutatójának századik évfordulója előtt tisztelegve komponálta zenekari szvitjét. A majdnem félórás műnek mind a négy tétele egy-egy Mozart-kompozíció feldolgozása. Mint Csajkovszkij moszkvai kiadójának írta, a szvit zenéjében a múltat akarta kortárs módon újrateremteni.
Csajkovszkij VI. szimfóniájára ragasztott ?patetikus? jelző nem a zeneszerzőtől származik, hanem testvérétől, Mogyeszt Csajkovszkijtól. A szimfónia a bemutatón csupán mérsékelt sikert aratott, a zeneszerző néhány héttel később bekövetkezett halála után azonban újra előadták, és a közönség ekkor már állva hallgatta végig, majd meg is ismételtette a zárótételt.