Kultúra, bor, dizájn: tokaji furmint, tokaji palackban

Egyéb

Vajon milyen úton érhet el a tokaji borvidék a rajnai, a burgundi, vagy a bordói szintjére? A cél elérésének első konkrét lépése a borvidék saját palackjának megalkotása. ?A száraz furmint a magyar borok között is egyedülálló, és nemzetközi szinten kitörési pontot jelenthet. Ehhez képest meglepő volt, hogy a tokaji, történelmi borvidéken egy autentikus fajtát továbbra is más borvidékekről elnevezett, klasszikus (rajnai, burgundi, bordói) üvegekbe palackoztak? - emlékszik vissza a palacktervezés kezdeti lépéseire Ipacs Géza grafikus, aki a Tokaji borvidék és a Mádon működő borászati-gasztronómiai márkák elkötelezett támogatója. Hitt abban, hogy a száraz tokaji boroknak járna saját tervezésű palack, melynek lényege nem az innovatív formatervezés, hanem a hagyományok továbbgondolása, a nemzetközi szinten is könnyű azonosítás és a fajta autentikusságának erősítése.

A grafikus Mád település 18. generációs borászcsaládjának, a Szepsy-családnak szakmai támogatásával tervezte meg a tokaji palack elnevezésű üveget, mely az egész borvidéken nagy múltra visszatekintő, fél literes aszúsüveg formavilágához nyúlik vissza, mégis egyedi arányú, kortárs formájú, hiszen igazodik a száraz borok 0,75 literes kiszereléséhez. Ezzel egy markáns, újszerű palackforma jött létre.

A tokaji palackot elsőként a Szent Tamás pincészet és a Szepsy borászat kezdte használni, mostanra pedig már a borvidék legnagyobb pincészetei is ezt a formát választották, így például a Demetervin, a Balassa, a Sauska, az Árvay, a Pajzos, a Degenfeld és a Kardos pincészet is. Szintén ebbe a palackba került a tokaji Borlovagrend által szervezett árverés minden tétele. A palack megfelel a legkorszerűbb technológiai követelményeknek, az üvegdugós, csavarzáras és parafadugós lezárást is támogatva. A tokaji palack mára egy teljes üvegcsaláddá fejlődött: a 3 decistől a magnum kiszerelésig több méretben is elkészült. ?Sikere ma már nemzetközi szinten is egyértelmű: Gordon Ramsay éttermeiben például jelen vannak a Szent Tamás pincészet borai, és ehhez a kiemelt szerephez a formai különlegesség is hozzájárult? - hangsúlyozza Nagy Tamás, nemzetközi borakadémikus, a Szent Tamás pincészet munkatársa.

Koós Pál, a MOME Formatervező Tanszékének vezetője szerint az újratervezett tokaji palack azért lehet a nemzetközi bormarketing-kampányokhoz hasonlóan sikeres, mert holisztikusan gondolkodva, minden lehetséges szempontot figyelembe véve született meg, a borvidékre jellemző forma és a jövőre is gondoló funkció pedig magas minőségben egyesült. ?Fontos látni, hogy a bormarketingben egyébként élen járó Ausztria sem állt elő egyedi tervezésű palackkal a zöld veltelinihez, ők más értékesítést támogató eszközöket választottak?- emelte ki Ipacs Géza tervező, majd hozzátette: ?ha egyszer a furmint is világfajtává válik, az autentikusság üzenetét a hozzá tartozó egyedi palack is erősíteni tudja?.

(képek forrása: Szent Tamás Pincészet)