Február 14. – Dohnányi Quartet: Lobkowitz és a franciák
A Dohnányi Quartet ötödik koncert-triptichonjának műsorai két szálon futnak. Mindhárom koncerten elhangzik egy-egy vonósnégyes, amit szerzője Franz Joseph Maximilian von Lobkowitz hercegnek, a 18–19. század fordulójának egyik legnagyobb mecénásának ajánlott. A három mű viszont három különböző zenei világot jelenít meg, Haydn egyik utolsó kvartettjéről és Beethoven két különböző alkotói korszakának terméseiről lévén szó.
A koncertsorozaton végigfutó másik téma a francia zene. Mivel a vonósnégyes műfaja nagyon erősen az osztrák–német zenei hagyományban gyökerezik, az arányaiban kevés francia mű mind különleges színt jelent a műfaj történetében. Még az olyan remekműveket jegyző szerzők, mint Debussy és Ravel is csupán egy-egy kvartettet hagytak az utókorra. A koncertek harmadik összetevőjeként pedig olyan francia zenék is megszólalnak, melyek a vonósnégyes „feltalálása” előtti időkből valók: a francia barokk csemegéket Tornyai Péter dolgozta át négy vonós hangszerre.
Február 16. – Grencsó Kollektíva (vendég: Mezei Szilárd)
A kísérleti elektronikus és kortárs zene, a free jazz, a szabad improvizációk és az etnojazz egyaránt teret kap az évek óta összeszokottan működő Grencsó Kollektíva jellegzetes stílusában. Oldottság és feszültség, hatalmas energiák és misztikus visszafogottság, rövid etűdök és nagyívű darabok, a népdalok egyszerűsége és virtuozitás alkot egységet dinamikailag és ritmikailag is sokszínű előadásukban. Ezúttal Mezei Szilárd brácsaművész társaságában keresik a hangokban fellelhető szabadságot.
Február 17. – Bognár Szilvia Sextet
Bognár Szilvia – aki ezzel a koncerttel ünnepli születésnapját – a magyarországi nép- és világzene egyik legkeresettebb énekes előadója, számtalan produkció szólistája. Saját formációival ez idáig hat önálló albumot készített a reneszánsz énekektől kezdve a gyerekdalokon keresztül egészen a progresszív világzenéig. A Bognár Szilvia Sextet repertoárjában magyar, cigány, bolgár és görög dalok szólalnak meg egy szokványosnak nem nevezhető felállással, illetve hangszerelésben, hiszen a műsorban három világ – a népzene, a jazz és az indiai klasszikus zene – találkozik. Az alapvetően akusztikus hangzásvilágot és a hagyományos előadásmód természetességét megőrizve, biztonsággal eveznek az eltérő zenei stílusok és a hagyományos dallamok bábelien sokszínű folyamán.
Február 18. – Beethoven és Brahms csellóra és zongorára írt szonátái kortárs magyar művek társaságában, 3/2.
A három hangversenyből álló sorozaton Beethoven és Brahms összes csellóra és zongorára írt szonátája hangzik el kortárs magyar zeneszerzők egy-egy művének társaságában. A második esten Beethoven korai és a késői korszakát bevezető szonátapárosából szólal meg egy-egy mű, ami kivételes rálátást enged a klasszikus formákat szétfeszítő, majd e formákat végül a maga képére formáló zeneszerző alkotói útjára. Brahms hegedűre írt Scherzója leginkább önálló darabként szerepel a koncertek programjában, noha tartozik hozzá egy teljes szonáta: Schumann ötlete nyomán három zeneszerző tisztelgett vele a hegedűművész, Joseph Joachim tehetségének. Nem példa nélküli, hogy csellóra átírva hangzik el a mű, ezúttal azzal a szándékkal, hogy ezen az esten se maradjon a közönség Brahms zenéje híján.
Bella Máté A pillangó álma című művét Szabó Lőrinc keleti filozófiai paradoxont feldolgozó verse ihlette, mely témát a szerző később kamaraegyüttessel kísért cselló szólóra is feldolgozta Chuang Tzu’s Dream címmel.
Noha a művészházaspár rendszeres közreműködője kamarazenei koncerteknek, kortárs bemutatóknak, e három hangverseny lesz első közös önálló sorozatuk. Ujházi Gyöngyi 2014 és 2018 között az Operaház zenekarának szólamvezetője, jelenleg a Nemzeti Filharmonikus Zenekar művésze. Monostori Gábor a Zeneakadémia Kamara Tanszékének adjunktusa. Mindketten a Szent István Király Zeneművészeti Szakgimnázium tanárai.
Kurtág 96
Kurtág György 96. születésnapja alkalmából, Kurtág Márta emlékének ajánlva ad koncertet a BMC-ben a kortárs zene neves francia műhelyeinek szólistáiból megalakult kamarazenei együttes. A tavaly Párizsban bemutatott program a kurtági életmű eredetiségét, mélységét és költőiségét ünnepli. Az Ensemble Intercontemporain, az Ensemble Ars Nova és a Francia Rádió Filharmonikus Zenekarának művészei Kurtág művei mellett Bach, Mozart és Schumann darabjait is előadják, melyek egyszerre adtak ihletet és vigaszt a Kurtág-házaspárnak. Apa és fia zenei dialógusa, azaz Kurtág György és ifjabb Kurtág György közösen jegyzett Zwiegespräch-je is megszólal majd a koncerten. Az elhangzó zeneművek között videóbejátszások idézik meg Kurtág György és Kurtág Márta megindító, olykor megrázó közös játékát.
Február 19. – Classicus Quartet
A Classicus Quartet koncertciklusa – klasszikus alkotások és kortárs szerzők műveiből válogatva – a kromatikus skála lépcsőfokairól vet egy-egy pillantást a vonósnégyes-irodalomra a BMC Koncerttermében. Ezúttal a B tonalitás kerül fókuszba Beethoven: B-dúr vonósnégyesén (op. 130), Brahms: B-dúr kvartettjén (op. 67), illetve Horváth Balázs Überleitungen (...zu den vier Teilen der Streichquartette von W. A. Mozart, KV 483…) című vonósnégyesén keresztül, mely ősbemutatóként hangzik el. Horváth a Classicus Quartet felkérésére írta a művet, melyben a címben foglalt Mozart-kvartett tételei közé komponált átvezetéseket – ezzel a gesztussal érzékeltetve viszonyát a bécsi klasszicizmus és romantika démiurgoszaihoz.
AVA Trio
A hollandiában alapított AVA Trio tagjai olasz és török zenészek, akik a Földközi-tenger gazdag és változatos zenei világába kalauzolnak. Úticéljuk nem szorul magyarázatra, zenéjük időtlen. Debütáló lemezüket, a 2017-ben megjelent Music from an Imaginary Land-et az NPR, az All About Jazz magazin és az El Intruso International Jazz Critic Pool a legjobb bemutatkozó albumnak szavazta meg. A zenekar második, Digging the Sand című lemezével folytatja a fantázia barlangjaiban való bányászást, és kerüli a klisékkel teli, jól ismert utakat.
Február 20. – Modern Art Orchestra és Kuba Stankiewicz
A Modern Art Orchestra a 2021/22-es évadban kiemelt hangsúlyt fektet a 2020-ban online elindított zeneszerzői kezdeményezés művészeire és kapcsolódásaira. A tízrészes koncertsorozat a kilenc hangból álló vírustörzs kompozícióit mutatja be, minden alkalommal egy meghívott AOV-zeneszerzőt is bevonva a repertoárba. Az Art of Virus projekt élő koncertjeivel a zenekar a különleges, új kompozíciók és a nagyzenekari zenei élmény mellett beengedi közönségét az alkotói önreflexió terébe is.
Február 20-án Kuba Stankiewicz zongorista, zeneszerző lesz a MAO meghívott vendége, és a közönség megismerkedhet az általa indított Art of Virus-ág válogatott darabjaival. Stankiewicz neve megkerülhetetlen a lengyel jazz berkeiben. Karakteres játéka a tradicionális jazzben gyökerezik, de nyitottsága minden megmozdulásában érezhető. A számos díjjal és elismeréssel rendelkező muzsikus és művésztanár a Berklee College of Music intézményében tanult, 2009-ben pedig a Wrocław-i Zeneakadémián szerzett doktorátust. Eddigi pályája során olyan formációkban működött, mint a Zbigniew Namysłowski zenekar vagy az Artie Shaw Orchestra.
Kuba Stankiewicz és Fekete-Kovács Kornél közös lemeze, a Bridges 2018-ban jelent meg. Stankiewicz-et ugyancsak Fekete-Kovács Kornél nominálta, hogy csatlakozzon az AOV világméretű projektjéhez, melynek harmadik ágát ő indította el.
Nyitókép: Dohnányi Quartet. Képek forrása: BMC