Rajtvonal - DERKOVITS-ÖSZTÖNDÍJASOK KIÁLLÍTÁSA
Évek óta átgondolásra szorul a fiatal művészek ösztöndíj-konstrukciója, de talán az elhúzódó recesszióval magyarázható, hogy továbbra is késik a megoldás. A 35 év alatti fiatal művészek állami ösztöndíja ? bármely területen, az iparművészettől a műkritikán át a fotóművészetig ? a legjobb teljesítményeknek jár, benyújtott munkaterv alapján egy évig folyósított, havi bruttó 80.000 Ft ösztöndíjat jelent. Kérvény és elbírálás után ez további két évig meghosszabbítható. Kérdés, hogy mit tud kezdeni vele ma egy induló művész.
A Derkovits-ösztöndíj egy forrónak mondható politikai pillanatban született, 1955-ben, amikor a pártállam a pályakezdő művészek felől is biztosítani akarta a fennálló rendszer védelmét. Később olyan mélyen átjárta a művészeti életet, hogy a rendszerváltás után is stabil maradt, csak a kényszerű politikai elkötelezettség foszlott le róla. A támogatás összege 3-4 évenként, az inflációt követve, kicsit emelkedik, de az ösztöndíj struktúrájában nem történt változás.
Festői hatásokkal játszik Takács Szilvia nagyszerű gipszrelief-sorozata, amelyen a vetített kép teret, történeteket, az idő múlását, műtörténeti gegeket vonultat fel. Remek ötleteket hoz Süli-Zakar Szabolcs is a technikák ötvözésével: gyűrött konyharuhákra vetíti a lakótelepi erkélyek képét, a lebegő felület tökéletesen adja vissza az érzékek összhatását. Albert Ádám piktogramokból és topográfiai rendszerből építi fel egy hatalmi döntés hátterét és következményeit, radikálisan fogalmaz és pontosan foglalja képbe az esetet. Leginkább a társadalmi plakát eszközeihez áll közel, de annál sokkal kifinomultabb, strukturáltabb képi világot dolgozott ki.
A kiállítás összképe nem túl biztató. Kirajzolódik már néhány érett alkotói út, de sok a közepes teljesítmény, az egyetlen ötletre épülő, igénytelen, átgondolatlan mű. Izgalmas viszont a technikák keveredése és még fontosabbnak érzem a szociális gondolat megjelenését; ez az irány végre jó energiákat hozhat, felfrissítheti a hazai művészeti terepet.