A rajz mindig tiszta és őszinte
Mit jelentenek számodra a szabadkéz és a rajz kifejezések és módszerek? Mennyire használod őket az alkotásban?
Az utóbbi években egyre inkább rajzokban kezdtem gondolkozni, számomra ez a legkézenfekvőbb médium. A rajz lehetőséget ad a gyors, azonnali megjelenítésre és reakcióra. A fehér lapon nem lehet a hibákat elrejteni, mellébeszélni, a kompromisszumok felfejthetők. Mindig tisztának és őszintének kell lennie.
Hogyan jött a megkeresés a MODEM-től?
Előzőleg részt vettem a Viltin Galériában az iski Kocsis Tibor által szervezett Rajz.ok című csoportos kiállításon. Tibor az egyik kurátora a MODEM-ben látható kiállításnak és az ott bemutatott anyag a 2012-es kiállítás koncepciójára épül.
Pontosan hány alkotást láthatunk tőled Debrecenben? Pár szóval bemutatnád őket?
A kiállításon két grafitporos munkám és egy videó-animációm látható. Két üveglap közé grafitport szórok - a grafitot nem rögzítem - csak a két üveg közti ellenállás tartja meg a képet. A művek a helyszínen készültek és a kiállítás után megsemmisülnek. Nem rajzolt, hanem szórt ábrák. Az üvegeket a falnak döntöm, a por finoman hullik lefelé. Nincs fix állapota, folyamatosan változik, mulandó.
A videó-animációban az egyes európai országok körvonalát egy láthatatlan száj szétfújja, az országok végtelenítve jönnek egymás után, rendeződik át egyik ország a másikba.
Van-e olyan mester, akinek a kiállításon szereplő munkáját kiemelnéd?
Számomra a kiállítás lényegét az alkotók és művek egymás mellé helyezése, párhuzamba állítása és a köztük kialakult viszonyrendszer adja. Így nem szeretnék külön kiemelni egy-egy alkotót.
Jelenleg min dolgozol New Yorkban?
A Visegrád Alap támogatásával vagyok a Triangle Art Association egyik stúdiójában, Dumbo-ban. Két projekten dolgozom. Az egyik a lakótelepek rehabilitációjáról szól és összehasonlítom a közép-kelet európai és amerikai, new york-i folyamatokat. 2012-ben kezdtem el ezt a rajz sorozatomat, amikor Pozsonyban laktam egy olyan lakótelepen, ahol az egész környék teljes felújítás alatt állt, az épületek átszínezése folyt. A másik munkám New York független, non-profit intézményeiről szól, eseményekről, kiállításokról és zine formában fog megvalósulni.
Fotó: Nagy Gábor