Rasszizmus mérgezi a párizsi örökségvédelmet

Kultpol

A Lambert az azonos nevű család magánrezidenciájának épült, és a munkálatokat 1644-ben fejezték be. A ház története a francia történelem fénykorát idézi: a XVIII. században Châtelet márki itt tartott irodalmi szalonjának állandó vendége volt Voltaire is, míg a tulajdonos gyermekeit Rousseau oktatta. A szalonban állandó vendég volt Eug?ne Delacroix, illetve Frédéric Chopin is.

Azóta több különböző tulajdonosa volt, akik az épületen jelentős változtatásokat végeztettek. A kastély legutóbb a Rotschild család barátainak apartmanja volt, ám állapota ekkorra teljesen leromlott: a csodaszép, XVIII. századi freskókkal díszített szobákban hullik a vakolat, folyamatos csőtörések áztatják szét a falakat, az eredeti padlókat pedig vagy teljesen felszedték, vagy katasztrofális állapotban vannak. A falfestmények sötétek a kosztól, és a portól, míg a festmények egy részét egyszerűen lemeszelték.

Abdullah bin Khalifa al-Thani herceg dirigálása alatt azonban reneszánszát élné az épület: a közel négyezer négyzetméteres épület egyszerre újulna meg eredeti stílusában, és válna modernné. Mindez 60 millió dollárba kerülhet, és ennek során újjszászülethet az épület különleges függőkertje is.

Ez azonban nem mentes a vitáktól: míg az enyhébb összetűzések a modernizálás mértékéről folynak, azaz, hogy betehetnek-e még egy liftet az épületbe, vagy hol és miként parkolhat a család, egy másik vita az idegengyűlölet miatt izzott fel a városban. A Paris Historique nevű csoport, amelyben történészek, építészek és hírességek is képviseltetik magukat, a múlt hónapban bírósági beadványban állíttatta le a munkálatokat. Szerintük ugyanis a felújítás káros, hiszen a herceg felelőtlenül bánik az épülettel, és nem becsüli annak valódi, csak a franciák számára látható értékét. A csoport vezetője, Pierre Housieaux egy online petícióban eddig 8000 aláírást gyűjtött össze, és ha rajta múlik, az épület inkább összedől, mint hogy a katari családé legyen.

A modernizációt azonban a francia kormány is támogatja, amely komoly diplomáciai sikert lát a katari megállapodásban: a Lambert felújítása fölött ezért Alain-Charles Perrot, a történelmi emlékműveket felügyelő főépítész bábáskodik. Szerinte a vita a kezdettől politikai jellegű, hiszen egy hasonló kastélyt nem lehet megőrizni jelenlegi állapotában, és annak mindenképp változnia kell valamennyit a renoválás során. A tiltakozásért így a francia nagyság és dicsőség bűvölete, illetve a rasszizmus a felelős, hiszen az "úgynevezett" örökségvédők úgy gondolják, hogy a külföldi beruházó most ellopja azt, ami jogosan az övék - véli a főépítész. A felújításra pedig nem lehet majd panasz: a beruházó a legkomolyabb örökség- és környezetvédelmi szabályok betartásával dolgozik, a freskókat- és festményeket pedig fűtő- és párátlanító rendszer beszerelésével védi majd meg.

Bár a beruházó családot Sarkozy és a francia állam is nagyra becsüli, és pont ők ösztönözték őket a Hotel felvásárlására, a mostani vita miatt valószínűleg eladják majd az épületet. Perrot szerint ez azért is döbbenetes, mert ha például Karl Lagerfeld vette volna meg a Lambertet, az ellen sem tiltakozott volna senki, ha földig rombolja, majd egy új irodaházat húz fel a helyén.