„Régebben a Csönd Hercege volt a becenevem” – Interjú Vjacseszlav Butuszovval

Irodalom

Vjacseszlav Butuszov, a Nautilus Pompilius zenekar frontembere Oroszország egyik legismertebb rockzenésze, igazi legenda. Kevesen tudják, de zenekara első és egyben legnépszerűbb lemezének dalszövegeit magyar költők, Ady Endre, Szabó Lőrinc verseire komponálta. Erről is beszélt a moszkvai Liszt Intézet munkatársának adott interjújában.

„Holdfény alatt járom az erdőt.
Vacog a fogam és fütyörészek.
Hátam mögött jön tíz-öles,
Jó Csönd-herceg
És jaj nekem, ha visszanézek.”

Butuszov felidézte: éppen útkeresésben volt, amikor egy építőcsapat tagjaként Oroszországban utazott, és egy buszmegállóban könyvvásárra bukkant. Az asztalra kitett könyvek között egy magyar költészeti antológiát talált, amelyet meg is vett. Már a buszon utazva talált néhány verset, amely megtetszett neki. Később alaposabban tanulmányozta a kötetet, és kiválogatta azokat a szövegeket, amelyekhez zenét tudna írni.

Akkoriban nihilista volt, ezért először olyan szövegek keltették fel az érdeklődését, mint Ady Endrétől a Harc a Nagyúrral. Majd felfedezte magának a Héja-nász az avaron és A Jó Csönd-herceg előtt című verset is.

„Jóval később, miután felvettük ezt a dalt, elkezdett foglalkoztatni a vallás. Akkor találtam rá a zsoltárokban és bibliai tanulmányokban a csönd hercege kifejezésre. A kereszténységben a csönd hercege Jézus Krisztust szimbolizálja. Számomra ez a szöveg szimbolikus, ezért áhítattal tekintek rá” – mesélte Butuszov. A pravoszláv értelmezésben a csönd az áldás szimbóluma, a béke és a nyugalom jelképe – tette hozzá.

A zenei inspirációkról szólva elmondta: amikor kiválasztotta a szövegeket – többek között a Héja-nász az avaront –, már volt a fejében egy pontos irányvonal. Mivel nyugati zenékhez nem juthattak hozzá, olyan magyar együtteseket hallgattak, mint a Piramis, a Locomotiv GT vagy az Omega.

„Hála istennek, mert különben kihagytuk volna ezt a csodás időszakot! A Piramis heavy metal stílusban játszott – akkor úgy gondoltam, hogy ennek szimbolikus jelentése van. Nekünk is olyan számot kellett írnunk, ami hangzásban hasonlít a Led Zeppelin stílusára. Ekkoriban a Led Zeppelin már nem létezett, de Robert Plant kiadta az első szólólemezét, amely nagy hatással volt rám. Pont ilyen balladákat szerettem volna írni. Ugyanilyen stílusban, zúgó gitárhangzás nélkül, de megtartva a heavy metal szellemiségét.”

Mint Butuszov mondja, A Jó Csönd-herceg előtt mindig szerepel a műsorukban, mert az emberek nagyon megszerették. Általában a koncert végén szokták játszani, ráadásként. „Nem tudom, mi a titka a népszerűségének. Régebben a Csönd hercege volt a 'szakszervezeti' becenevem. Később lemondtam róla, mert túl magas rang ez nekem” – tette hozzá.

Hazánkról szólva a zenész elmondta:

„Számomra Magyarország rejtélyes ország. Építészmérnökként sokat tanulmányoztam a magyar építészet történetét. Később zenetörténetet is tanulmányoztam, amelyben Magyarország szintén nagyon fontos szerepet tölt be. Nekem nagyon fontos az őshonos kultúra megőrzése és a hagyományápolás. Mindig úgy tűnt számomra, hogy a magyarok bátor és különleges emberek. Amikor Magyarországra gondolok, a birodalmi építészet, valamint a különleges és sokszínű emberek jutnak eszembe. Az irodalomban, a filmben, a színházban és a zenében is minden arra utal, hogy a magyar egy előkelő, nemes nemzet.”

A teljes interjú itt látható: