Régi-új vonatok

Egyéb

Íme a magyar humoros, vidám, kacagtató, más szóval vígjátéki film receptje: Végy egy lepukkant vasútállomást vagy büfékocsit, mindkettőt a semmiben, a pusztában vagy egy hasonlóan lepukkant, koszlott kis faluban, végy egy csokor idétlen embert, aki nincstelenségét-kilátástalanságát-tudatlanságát-impotenciáját-linkségét italba fojtja, végy valami altesti szitut, feltétlenül legyen benne pisilés, mondhatnám: részeg huggyintás, kis hányás, némi dugás, tetézd meg Patyomkin-akciókkal, fűszerezd mindezt jól bevált arcokkal, és ereszd útjára. Garantált a siker, a nézők kajálják majd a jól bevált recept szerint kotyvasztott 'vicces' filmet.
 

Alig fél éve, hogy a Filmszemlén bemutatták Szőke András Hasutasok című filmjét, fenti kellékek mindegyikével, és máris itt a következő vasutas film: Megy a gőzös. Helyszín, szitu, arcok, lásd, mint fent, van pisilés, kettyintés is, de mindez egy fokkal cizelláltabb verzióban, számomra élvezhetőbben, mint a fenti sztereotípiákkal dolgozó számtalan korábbi holmi, beleértve Koltai Róbert eddigi vígjátékainak jó részét is. Én a humornak kifinomultabb formáját szeretem, jobban kacagok, ha nem mindenki idióta, ha nem okádják tele a vásznat, ha a helyzetek, szituációk, jellemek valóban komikusak, nem pedig bárgyúak, ha a nyelv szellemes, nem alpári, ha nem a popók durrognak, hanem az ötletek. Nos, nyelvezete a film nagy erénye, és számomra ez emeli ki az olcsó szórakoztatásból. Írója, Grecsó Krisztián egészen sajátos, egyéni, kissé archaikus-népies-szellemes-dús nyelven beszélteti hőseit, itt-ott rímeket fabrikálva, sok szép régi, elfeledett szót előbányászva, amelyek már attól viccesek, hogy szokatlanok. Nem az ismert, unalomig koptatott ötven mondattal manipulál, sőt, még káromkodni is jól elkanyarítva, szinte választékosan szeret.

 

megyagozos2.jpg
Szabó Kimmel Tamás és Egres KatinkaForrás: Budapest Film

Vannak még a szellemes nyelv mellett a szokásos kelléktárukat bedobó színészek: Koltai maga, Pogány Judit, Gáspár Sándor, Pindroch Csaba, Szabó Győző, Gesztesi Károly, Csuja Imre, Lázár Kati, Badár Sándor, hát ha valami, az tényleg vicces, hogy egyetlen új ötlet nincs a szereposztásban. Hozza mindegyikük a maga remek formáját, helyesek, jók, kitűnőek, vérbő komédiások, hitelesek, csak minden gesztusukat, összes hangszínűket ismerem, csak unom már nézni őket a századik ugyanolyan figurában a filmvásznon, vágyom látni őket valami véres drámában, veretes szövegben, heroikus szerepben, vágyom másokat látni a moziban.

 
De mit is beszélek, hisz vannak mások, két új arc, két üdítő kivétel, egy második pillér a szöveg mellé, amin kiegyensúlyozódik a szereposztási klisé is valamelyest: jó volt látni a még sosem látott Egres Katinkát. Bűbájos pofi, szép idomok, kedves játék, természetesség, báj, tehetség, finom cigánylányt hoz, nem közönségest, hanem kacért, nem frivolt, hanem ártatlant, nem kiéltet, hanem üdét.
 
Szabó Kimmel Tamás pedig igazi felfedezés: az ifjú főszereplő, az új arc, akit öröm nézni. Nem elkoptatott arc, nem meguntak a gesztusai. Őszinte a mimikája, sodró lendületű, felszabadult játékú, kissé önironikus. Remek választás. Valószínűleg a tizedik ugyanilyen filmje után már őt is unni fogjuk, hacsak nem kegyelmez majd meg neki egy rendező, és osztja rá, mondjuk Puckot vagy Hamletet. Addig meg, remélem, viszi a gőzös.