A befejezetlen, Fräulein Lieser portréja címre keresztelt képet 1917-ben festette a világhírű osztrák festő, mely időszakban az egyik legnépszerűbb portrékészítő volt Gustav Klimt Európában.
Mint azt a The Guardian felidézi, januárban jelentették be, hogy a száz éve elveszettnek hitt festmény újra előkerült egy magángyűjteményből, azóta pedig nagyjából 15 ezer ember tekinthette meg a kiállított művet.
Mint korábban mi is írtuk, a festmény története igencsak rejtélyes: a portré a múlt század elején a Lieser családé volt, eltűnése előtt pedig 1925-ben láthatta utoljára a közönség. Ezután több évtizedig tisztázatlan volt a mű sorsa, egyértelmű bizonyítékok nem kerültek elő, hogy a náci hatalomátvétel időszaka alatt mi történt vele – csak annyi biztos, hogy 1960 óta egy névtelenségben maradó osztrák család birtokában volt.
Arról sincs közmegegyezés, hogy vajon kit ábrázolhat: a művészettörténészek szerint Adolf Lieser vagy Justus Lieser zsidó származású iparosok lánya szerepelhet a képen. Próbálkoztak mesterséges intelligencia segítségével a nőalak „megöregítésével” is, ennek eredményeképpen a legnagyobb hasonlóságot Helene Lieserrel, az 1962-ben elhunyt közgazdásszal mutatta, aki Justus és Henriette Lieser egyik lánya volt.
Az ábrázolt nő kilétét viszont fontos lenne tisztázni, mivel így kérdéses marad az, hogy mely Lieser dinasztia volt a jogos tulajdonosa a műnek, és ezzel együtt kik és milyen mértékben részesülhetnek a most befolyt összegből.