Remek rimék

Nemes Csaba festő jó ideje használja már a tömegkultúra és média képeit a művészi reflexióihoz. Legismertebbek a feleségével, Szépfalvi Ágnessel 1996 óta közösen készített, a diafilmgyártás aranykorát idéző story boardjai. Ezúttal messzebbre ment, a Velencei Biennálé pályázata kapcsán elhíresült, társadalomkritikus projektjét valósította meg hanggal, animációval, filmmontázsokkal, csapatmunkában. A budapesti utcákon tavaly ősszel történt, sokak számára ma is érthetetlen jeleneteket egy-egy emblematikus képsor segítségével idézi fel a szoborcsarnokban elhelyezett, decensnek tűnő monitorokon pergő képek sora. Minden képernyőhöz jár egy fülhallgató, és egy babzsák-fotel. Sorba lehet állni, mint valami népszerű videotékában, közben figyelni némában az ismerős képsorokat. A tank elindul című, videoklipszerűen megrajzolt, rockzenés etűd például egészen játékszerűvé távolítja az annak idején az Indexen megjelent amatőr felvételt, amely talán egy Deák téri lakás ablakából készülhetett. A nézőpont, ami megfelel azoknak, akik értelmezni tudják a történéseket, de képtelenek azonosulni vele. Ahogy Nemes Csaba filmötleteit végigüljük, amelyeket Magyarósi Éva és Kupcsik Adrián segítségével kivitelezett, világosodik a kép egy keveset.

A Barikád a rendőrökkel való összecsapások rajzfilmje, százszor láttuk, de a mesefilmverzió eredeti hanggal izgalmasabb. Az Easy Riderben két pannon motoros száguld árpádsávos zászlóval a város fölé a Born To Be Wild című sláger ritmusára. A Nem t'om című filmen két, a tömeg elől menekülő ember, egy fiú és egy lány talál egymásra a kihalt utcán, csak a távolból hallik a csatazaj. Egy másik filmen a holdból jött, tisztaszívű csodarendőrök sztorija zajlik, odébb Lévai Balázsnak látszó figura tűnik fel a Magyar Televízió székháza előtt és magyaráz. A Túrórudi címmel ellátott rövidfilm szeparatistának álcázott, símaszkos randalírozók és a pöttyös hungarikum motívumkörére épülő rap-paródia. A szövegeket és a zenét Németh Juci, Kovács Gergely és Závada Péter írta, akárcsak a polgáribb formavilágú Combino Song animációban.
 
Tíz, nagyon különböző kisfilm, amelynek képi világában élvezettel fedezhető fel a festői szemlélet, és amelyen átszűrtek egy valóságshow-t a közelmúltunkból. Egyik sem dokumentumszerű, inkább magánjellegű. A mi privát kis Tom és Jerry történelmünk, amiről nem tudjuk eldönteni, hogy dráma vagy kabaré. Addig jó nekünk.