A látogatók mintegy harmada 26 év alatti volt, a közönség 17 százaléka pedig csoportosan kereste fel a képzőművészeti seregszemle kiállításait. A biennálén 90 ország vett részt nemzeti kiállítással, közülük négy ország – Ghána, Madagaszkár, Malajzia és Pakisztán – első alkalommal szerepeltek.
A May You Live in Interesting Times (Élj érdekes időkben) címet viselő központi kiállításra – melynek főkurátora az angol Ralph Rugoff volt – 79 művész kapott meghívást.
„A kiállítás címe olyan hívószó volt, amely különösen fontosnak tűnik olyan időkben, amikor túl gyakran győzedelmeskedik a konformizmus és a félelmek által keltett túlzott egyszerűsítés” – mondta Paolo Baratta, a biennálé elnöke. „Célunk minél értékesebbé tenni a látogató és a műalkotások közötti találkozást, amelyre mint a művek születésének pillanatára tekinthetünk” – hangsúlyozta.
A központi kiállításon a legkiemelkedőbb egyéni szereplőnek járó díjat az afroamerikai Arthur Jafa kapta The White Album című videójával. Életműdíjjal ismerték el Jimmie Durham amerikai szobrászművész munkásságát, a legjobb nemzeti pavilonnak járó Arany Oroszlán-díját pedig Litvánia Sun & Sea – Marina című kiállítása nyerte el. A klímahelyzettel foglalkozó projekt különös aktualitást nyert a záróhetekben, amikor Velencét óriási árvíz öntötte el. Az időjárási válsághelyzet most is tart.
A magyar pavilon a Hongkongban egyetemi tanárként dolgozó Waliczky Tamás Képzelt kamerák című kiállításának adott helyet, melynek kurátora Szegedy-Maszák Zsuzsanna volt. A magyar pavilonban első alkalommal mutatkozott be újmédia-művész: Waliczky lightboxokon bemutatott számítógépes grafikái – digitálisan megtervezett, de analóg módon működő kamerái – és animációi központi kérdése az volt, hogy miként látjuk a világot és hogyan készítünk képet, hányféleképpen lehet leképezni a valóságot.
„Waliczky fantáziakamera-sorozatának bemutatása jó választás volt, és nagyon jó visszhangot kapott. Bebizonyosodott, hogy Waliczky Tamást nemcsak itthon tartjuk a kortárs újmédia-művészet egyik meghatározó alakjának, hanem a nemzetközi színtéren is valóban jegyzett művészről van szó, aki munkáival jelentős figyelmet, szakmai visszhangot képes elérni” – értékelte a projektet Fabényi Julia nemzeti biztos, a Ludwig Múzeum igazgatója.
A kiállítás zárultával három, Velencében bemutatott Waliczky-mű is a Ludwig gyűjteményét gazdagítja. A Képzelt kamerák 2020. február 13. és március 29. között lesz látható a Ludwig Múzeumban.
Nyitókép: Sun & Sea – Marina, fotó: Andrea Avezzù