Révfülöpön várja az érdeklődőket az újabb kalandra készülő Szent Jupát
Restaurált, működőképes állapotban várja az érdeklődőket Fa Nándor és Gál József legendás vitorlás hajója a révfülöpi Cholnoky Jenő kikötőben. A hajót bárki megtekintheti, és kültéri tablókiállítás segítségével a két magyar hajós történetével is megismerkedhet. A kiállítást 700 napos rendezvénysorozat követi.
A kenusok védőszentjéről elnevezett Balaton 31 típusú Szent Jupát 1985. szeptember 26-án indult útnak. A kevesebb mint tíz méter hosszú, alig tizenöt négyzetméteres kis vitorlást két kalandvágyó székesfehérvári fiatal – Fa Nándor és Gál József – építette öt év alatt, majd több mint 700 napon át kormányozta mintegy 60 ezer kilométeren keresztül, időnként hétméteres hullámokat leküzdve, mígnem első magyarként körbehajózták a földet.
A Mathias Corvinus Collegium (MCC) és a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum 2024-ben indult együttműködésének eredményeként a Szent Jupátot 2024 szeptemberében a Balaton vizére bocsátották. Az elmúlt évben lezajlott a Szent Jupát teljes külső és belső restaurálása: felújították a hajómotort, javították a víz alatti és feletti részeket, kicserélték az elöregedett fedélzeti plexiablakokat, valamint megtörtént a külső burkolatok polírozása is. Megújult az árbóc teljes mozgókötélrendszere, az eredeti földkerülő vitorlák védelme érdekében pedig két új vitorlát szereltek fel. A belső tér is átfogó tisztításon esett át az egykori összhatás megőrzésével.
A múzeum és az MCC 700 napos programsorozatának célja, hogy a magyar hajózás egyik legkülönlegesebb relikviájának segítségével megismertesse a hajózást, a balatoni vitorlázást, valamint az emberi teljesítmény kiemelkedő pillanatait a felnövekvő fiatal generációkkal is. Az ismét eredeti pompájában tündöklő vitorlás az MCC Generációk Találkozása 2025–26 kezdeményezés részeként hamarosan újabb nagy kalandra indul. A programsorozat következő eseményeiről a két intézmény közösségi médiafelületein és honlapjain tájékozódhatnak az érdeklődők.
„A Szent Jupát története a magyar leleményesség és a lehetetlent nem ismerés szimbóluma. Egy tengerparttal nem rendelkező, a vasfüggöny mögé zárt ország két kispénzű, ám kalandvágyó fiataljának álma volt ez. Olyan álom, amelyet napjainkban egyetlen valamirevaló, üzleti tanácsadással, kockázatelemzéssel foglalkozó cég sem méltatna figyelemre. Egyetlen kockázatitőke-alap sem finanszírozna. Jobban belegondolva valóban minimális volt rá az esély, hogy meg tudják valósítani a nagy tervet. Minden racionális várakozás szerint el kellett volna bukniuk, nem lett volna szabad, hogy sikerüljön. És mégis sikerült. Ez azt kell hogy üzenje nekünk és a mai fiataloknak egyaránt, hogy az álmainkat akkor sem szabad feladni, ha az egész világ az ellenkezőjéről akar meggyőzni bennünket” – fogalmazott Schneller Domonkos, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatója.
„Minden nemzet életében vannak ikonok és szimbólumok. Fa Nándor és Gál József a mi ikonjaink, és a Szent Jupát a mi történelmünk egyik szimbóluma. A saját kézzel épített magyar hajó a világtengereken bizonyította, hogy ha valamit megfelelő alapossággal és kellő alázattal készítünk el, az a legnagyobb viharokat is átvészeli” – emelte ki a jubileumi esemény kapcsán rendezett sajtótájékoztatón Kovács Zoltán, az MCC Üzleti Ismeretek Műhelyének vezetője.
Az MCC tehetséggondozási programjában nagy hangsúlyt helyez arra, hogy diákjai minél közelebbről ismerjék meg nemzeti szimbólumainkat és ikonjainkat. Ennek eredményeként a vitorlázó MCC-s hallgatók Fa Nándorral egy közös, embert próbáló óceáni vitorlásversenyre készülnek, ami az MCC Generációk Találkozása 2025–26 nevű kezdeményezésének kiemelt programja, egyben része a Szent Jupát 700 napja rendezvénysorozatnak.