A robot (egy 3D-s eszköz) a múlt hónapban kezdett hozzá egy, az athéni Parthenónból származó márványszobor másolatának elkészítéséhez. Az életnagyságú lófej után egy másik alkotást, egy faragott frízt is lemásolt. Roger Michel, a Digitális Régészeti Intézet ügyvezető igazgatója elmondta: mindkét másolat július végére készül el, és Londonban fogják őket kiállítani.
Mindkét másolat eredetije a British Múzeumban található, így a projekt egy újabb vitát is elindított az elhurcolt szobrok visszaszolgáltatásáról. Olyan kérdések is felmerültek a replikák szerepével kapcsolatban, hogy vajon helyettesíthetik-e az eredeti alkotásokat a múzeumi gyűjteményekben.
A Digitális Régészeti Intézet igazgatója még márciusban abban reménykedett, hogy beszkennelhetnek egy újabb darabot a British Museum parthenóni gyűjteményéből, azonban a múzeum vezetői elutasították a kérést. Ennek ellenére egy kifinomult szenzorokkal felszerelt iPaddel beszkennelte a szobrok egy részét. A múzeum vezetői emiatt felháborodásukat fejezték ki, és közleményben tiltakoztak a hasonló, jogosulatlan esetek ellen.
Az oxfordi intézetnek nem ez az első hasonló projektje. 2016-ban, a világörökség hete alkalmából a londoni Trafalgar Square-en és a New York-i Times Square-en is bemutatták egy palmürai, 2000 éves római boltív életnagyságú másolatát.
A kortárs művészek körében a márvány egyre kevésbé kedvelt alapanyag, mivel egy-egy szobor kézzel való elkészítése hónapokba, akár évekbe is telhet. A fentiekhez hasonló robotikával az alkotási idő hetekre, akár napokra is csökkenhet, ezért mind nagyobb az érdeklődés a technológia iránt a hivatásos szobrászok körében is. Talán hamarosan eljön az idő, amikor már nem ők fogják vésni és csiszolni a márványt, hanem először számítógépen megtervezik, majd kiadják a parancsot a robotnak a szobor kifaragására.
Forrás: The New York Times
Nyitókép: a Parthenónból származó márványszobor eredeti darabja a British Museumban. Fotó: Eurasia Press/Photononstop via AFP