Novai Gábor mindig a háttérben dolgozott, soha nem volt szólista, a döntésekben ugyan részt vett ? ahogyan most is ?, de ez természetesen kívülről nem látszik. ?Nem vagyok előadói alkat? ? jelentette ki a zenész, aki hangsúlyozta: ők ? mármint az előadók ? tartják fenn az érdeklődést, és ezért tiszteli őket, neki ugyanis saját bevallása szerint ez nem menne. ?Azt szokták mondani ? tette hozzá ?, hogy ahol én vagyok, ott kohéziós erő van, én tartom össze a zenekart.?
Nem zenész családból származik, az, hogy a zene lett az élete, egy Illés-koncertnek köszönhető ? ugyanis akkora hatással volt rá Szörényiék fellépése, hogy elkezdett dalokat írni. Középiskolában egy Vadóc nevű zenekarban gitározott, az első együttese pedig, melyet a magyar rockkönyvek is jegyeznek, a Rangers volt ? ennek nevét az Ifjúsági Magazin olvasói később Corvinára változtatták.
Novai Gábor a középiskolai éveit egy kertészeti technikumban töltötte, mert a családban mindenki kertész volt ? ezért adottnak tűnt, hogy ő is az lesz. Körülbelül a félidőben derült ki, hogy mégis inkább a zenész létet választja ? ezt persze szülei eleinte nem vettek komolyan ?, akkor, amikor meghallotta a kollégium ablakából kiszűrődő Twist and Shout című Beatles-dalt. ?Azt mondtam magamban: ez marha jó? ? mesélte a zenész, aki ettől a pillanattól kezdve megszállottan zenélt és dalokat írt.
Első nagy zenekarát, a Generált ? melynek basszusgitárosa volt ? 1971-ben alapította Révész Sándorral, illetve Karácsony Jánossal, és eleinte a Mikrolied női vokállal közösen léptek fel. A Generál második időszaka akkor kezdődött, amikor Charlie és Tátrai Tibor az együttesbe érkezett, amit megelőzött az, hogy Révész Sándor a Piramisba ment énekelni, Karácsony James pedig az LGT-be igazolt. Később a vokálos lányoktól is megváltak Charlie kérésére. Ekkor profilt váltott a zenekar, amit a piac nem fogadott ugyanúgy, mint az eredeti Generál-stílust, ám be tudtak vonzani új közönséget: a hangzás teljesen egyedi lett, és külön érdekesség, hogy a hangszórókat saját kezűleg faragták ki.
A gitáros arról is mesélt, hogy az előző rendszerben létezett egy kelet-európai kulturális egyezmény, amely annyit jelentett: ha egy NDK-s zenekar eljött hazánkba, akkor a mi zenészeink is kimehettek ? és ugyanez volt a helyzet a Szovjetunióval kapcsolatban is. ?Csakhogy az orosz zenekaroknak itthon nem volt nagy sikerük, mindig az orosz laktanyákból kellett katonákat toborozni a koncertekre. Mi viszont stadionokat töltöttünk meg kint a Generállal, naponta akár kétszer-háromszor? ? mondta Novai Gábor. Annyira népszerűek voltak külföldön, hogy mikor 1973-ban kimentek pár koncertre a keleti blokkba, csak 1974-ben jöttek vissza. Ez a siker 1979-ig tartott, a kelet hozta a nyugatot, így jutottak ki Nyugat-Berlinbe és Hollandiába is. ?Voltaképpen külföldi zenekar voltunk? ? tette hozzá.
?Miért nincs benne a Generál a magyar rockkánonban, annak ellenére, hogy a mai napig számos dalotokat dolgozzák fel, sőt Charlie is nagyon sokat játszik közülük?? ? tette fel a kérdést Lévai Balázs. Novai Gábor szerint ez azért van, mert hosszú ideig ? a hetvenes években szinte végig ? külföldön voltak, és itthon ?elfelejtették? őket.
Novai Gábor életében 1979-ben történt komoly fordulat: vége lett a Generál-történetnek, és majdnem rögtön a Hungária együttesben találta magát. A zenekarba Szikora Róbert hívta, Fenyő Miklós alapítóval pedig két-három órán át beszélgettek a koncepcióról. ?Először senki nem hitte, hogy sikeresek leszünk, mindenki inkább várakozó állásponton volt? ? mondta. Az áttörést az Ifjúsági Parkban adott koncertjük hozta meg: mivel közölték velük, hogy ebből felvétel is készül, és saját számokat várnak tőlük, kénytelenek voltak körülbelül három-négy nap alatt megírni egy teljes album anyagát. Ekkor születtek meg az olyan legendás slágerek, mint a Multimilliomos a jazzdobos, az Eszelős szerelem vagy a Casino Twist.
A Hungária zenekarbeli pályafutásának akkor lett vége, amikor Fenyő Miklós ? nemcsak neki, hanem a többi tagnak is ? átadta a felmondólevelét, mely furcsán hivatalos volt. ?Aznap összetelefonáltam a többieket, és megalakult a Dolly Roll? ? jegyezte meg a zenész. Fenyő Miklós szólókarrierbe kezdett, ők pedig vele egyidőben kiadták első lemezüket ? ehhez természetesen megkapták Erdős Péter engedélyét. Amíg benne volt a Dolly Rollban, szinten minden évben adtak ki új lemezt.
A rendszerváltás idején Erdősék már nem voltak egyeduralkodók, egyre több kiadó és kiadvány látott napvilágot, melynek következében felhígult a piac. ?Ebben az időben a Dolly Roll mellett egy ideig producer is voltam, és a Pa-Dö-Dő együttesnek is írtam zenét? ? fűzte hozzá Novai Gábor. A Dolly Rollból 1989-ben lépett ki, mert már nem bírta a zenélést és az előbb említett ?háttérmunkákat? együtt.
Lévai Balázs kérdésére a zenész elmondta, hogy Fenyő Miklóssal 1994-ben békültek ki úgy, hogy előtte 11 évig egyáltalán nem beszéltek. Először Friderikusz Sándor, majd Szigeti Ferenc kereste meg azzal, hogy élesszék újjá a Hungáriát, végül egy összekötő embernek hála újra találkoztak Fenyővel, és a hatórás beszélgetésük eredménye lett például az 1995-ös népstadionos fellépés.
Novai Gábor 2003-ban megalapította a Marót Viki és a Nova Kultúr Zenekart, mely főként az ötvenes évek rock and roll dalait, a hatvanas évek magyar slágereit, a Generál és a Hungária együttes dalait adja elő, teljesen újszerű módon. A zenekar ? melynek énekese Marót Viki ? jelenleg is aktív.
Fia, ifj. Novai Gábor szintén zenész: a Mörk nevű banda billentyűse, akiket támogatott a Cseh Tamás Program, illetve akik bejutottak az idei Nagy-Szín-Pad! tehetségmutató verseny döntőjébe.
Szíjjártó Anita