Ryan Gosling kaszkadőrbőrbe bújva alázza a számítógépes filmtrükköket

Film

Egy kaszkadőr felrobban, lezuhan, nekimegy, pörög, ugrik, verekszik és lángol. Bátran szeli a habokat, de a szerelmet nem ússza meg.

Ryan Gosling is Colt Seavers in THE FALL GUY, directed by David Leitch
Ryan Gosling A kaszkadőr című filmben. Fotó: Eric Laciste / Universal Pictures

Legalábbis ezt állítja a David Leitch rendezte akcióvígjáték, A kaszkadőr – angol címén The Fall Guy. A mindenhonnan leeső ember (Ryan Gosling) és a szexi első filmes rendező (Emily Blunt) robbanékony románca megmutatja, hogyan vall szerelmet hivatásának egy befutott akcióspecialista, aki szeret viccelődni, de utálja a CGI-t.

David Leitch főhőse, Colt Seavers, akit Ken rózsaszín pólóját maszatos Miami Vice-feliratú dzsekire váltva elevenít meg Ryan Gosling, óhatatlanul felidézi Brad Pitt figuráját. Az idősebb szupersztár Quentin Tarantino Volt egyszer egy… Hollywood című mesterművében játszotta el a férfit, aki a sztárok helyett esik le a lóról. A párhuzamot folytatva megállapíthatjuk, hogy

Tarantino kivételes rendező, aki kaszkadőrről is készít filmet, Leitch pedig kivételes kaszkadőr, aki filmet is rendez.

Ryan Gosling meg nem Brad Pitt, de ezt eddig is mindenki tudta. David Leitch egész biztosan, hiszen a Gyilkos járat (Bullet Train) című akciókomédiájában épp Brad Pitt játszotta a főszerepet.

Ráadásul, mielőtt a harcművészetekben is járatos Leitch rendezni kezdett volna, ötször volt Brad Pitt kaszkadőre. Sok más egyéb mellett két Jean-Claude Van Damme-filmben is vállalt ilyen feladatot, később két fontos filmes díjat kapott csapatával a A Bourne-ultimátum akciójeleneteiért. Aztán jött a John Wick című, sorozattá vált permanens akcióorgia Keanu Reevesszel, amelyben hivatalosan producerként szerepel, de a rendezésből is erősen kivette a részét. Ezzel állt át végleg a „sötét” oldalra, és már rég ő mondja meg, hogy kit és mikor gyújtsanak fel, vagy lökjenek le a száguldó vonatról. 

Film A kaszkadőr 02.jpg
Fotó: Universal Pictures

Legújabb munkája sokkal személyesebbnek tűnik, mint az említett Gyilkos járat, a John Wick-filmek, az általa rendezett Halálos iramban-epizód vagy épp az Atomszőke. A kaszkadőrben ugyanis sok mindent elárul arról, hogyan látja ő maga alulról és felülről is a hollywoodi filmipart. Ennek érdekében – megint beugrik Tarantino – elővett egy klasszikus amerikai tévésorozatot a nyolcvanas évekből, amelynek az volt a címe, hogy The Fall Guy, és egy kaszkadőr kalandjairól szólt, akit Colt Seaversnek hívnak, és szabadidejében bűnügyeket bogoz ki. (A negyven évvel ezelőtti tévésorozat főszereplője, Lee Majors fel is tűnik a filmben.)

Mintha vele történt volna

Határozottan személyesnek tűnnek az olyan pillanatok, mint amikor a narcisztikus akciósztár megismételtet dublőrével egy veszélyes jelenetet, mert szerinte a felvett anyagon látszik az arca. Nem látszik légből kapott ötletnek az sem, amikor a rendező ötször vetet újra egy snittet, amelyben a kaszkadőrt lángolva repítik egy több méterre lévő sziklának, mert kicsit haragszik rá. Legalábbis nem elképzelhetetlen, hogy hasonló élményei Leitchnek is voltak „eső ember” korában. És itt jön még egy csavar: a filmbéli rendező, Jody Moreno, akit Emily Blunt alakít, korábban szintén egyszerű stábtag, operatőr volt a történet szerint, aki végre megrendezheti azt a filmet, amire mindig is vágyott. Amivel Leitch, mint egy modern hollywoodi Flaubert tulajdonképp ki is jelenti, hogy „Jody Moreno én vagyok”.

Film A kaszkadőr 03.jpg
Ryan Gosling és Emily Blunt A kaszkadőr című filmben. Fotó: Universal Pictures

A kaszkadőr amúgy is tele van szellemes filmes utalásokkal. A legváratlanabb pillanatokban idéznek hosszú mondatokat a Rockyból vagy Az utolsó mohikánból. Itt-ott felvillan a Dűne éppúgy, mint a Kill Bill, a Mad Max vagy a Miami Vice, és természetesen említésre kerül Tom Cruise is.

Mindenki jól mulat

A film története a fergeteges nyomozással, nagyon gonoszokkal és az igen jókkal, valamint a szerelmi bonyodalmakkal együtt egyértelműen olyan váz, amelyre felfűzhetik a lélegzetelállító kaszkadőrjeleneteket és a poénok sűrű sorozatát. A szereplők látványosan jól érzik magukat, és az egészből egy vérprofi családi mozi áll össze, amelyben semmit sem kell komolyan venni, csak a szórakozást.

Ryan Gosling gátlástalanul bájos akció-barbi fiú, Emily Blunt sem ás olyan mélyre, mint az Oppenheimerben vagy akár a Sicarióban, de ezen a szinten hibátlan. Nagyon erős karakter Gail, a szociopata producernő szerepében Hannah Waddingham és Tom Rydert, a narcisztikus akciósztárt megformáló, nagyszerű Aaron Taylor-Johnson is igen jól felépítette figuráját. 

Film A kaszkadőr 04.jpg
Fotó: Universal Pictures

Az idősebbek jól mulathatnak a régi akcióklasszikusokat idéző poénokon és a hasonló kaliberű zenéken is, a fiatalok pedig a retróéletérzésen túl a mai sztárokat, celebeket kifigurázó ötleteken vidulhatnak lépten-nyomon. Az autós, helikopteres, motorcsónakos üldözések, robbanások, gyalogos, teherautós, valamint égi verekedések és egyéb akrobatamutatványok pedig mindenkinek szólnak, akik szeretik az ilyen, ma már kimondottan kézműves jellegűnek ható filmes csodatételeket.

Mert ezek a trükkök hangsúlyozottan nem számítógépen készültek, hanem emberek és gépek nagyon pontos, kiszámított és mégis – vagy épp ezért – lélegzetelállítóan hatásos munkája árán. A történetben ráadásul szerepel egy „szidzsiáj” szakember is, aki mindent elkövet, hogy a forgatáson lehetőleg számítógépen generálják az akciójeleneteket a valóságosan végrehajtott mutatványok helyett. Fontos szerepet kap a történetben az a konkrét lehetőség is, hogy ma már könnyedén kicserélhetik bárki arcát a felvételeken egy erre alkalmas digitális programmal. Amit az igazi filmesek éppúgy vegyes érzésekkel vesznek tudomásul, mint a mesterséges intelligencia beláthatatlan távlataitól borzongó nézők közül is sokan.

A kaszkadőr című filmet május 2-tól vetítik a mozik a UIP-Duna Film forgalmazásában.