Beszélgetés Sinkovics Edével, a Hybridart Management alkotótáborának szakmai vezetőjével.

A fenntarthatóság jegyében készültek használt aludobozokból sakkfigurák a Hybridart Management alkotótáborában, amelyeket Budapest után az Egyesült Arab Emirátusokban állítanak ki. „Felfigyeltünk a MANK tevékenységére, alkotóházaira, és a kecskeméti ház minden szempontból tökéletesnek ígérkezett, és az is volt” – mondta el Sinkovics Ede, a Kecskeméti Alkotóházban szeptember 24. és október 4. között lezajlott program szakmai vezetője.

Össze sem lehet számolni a projekteket, amelyekben részt vettek. Honnan indult a Hybridart Management? És vajon mire utal a hibrid kifejezés?

Kreatív ügynökségünket ezen a néven 2005-ben indítottuk el, amelynek keretében számos hazai és nemzetközi programot valósítottunk meg az elmúlt 14 évben: művészeti fesztiválokat, gasztroeseményeket, kreatív pályázatokat, kiállításokat, designvásárokat, upcycling alkotótáborokat, köztéri installációkat, fenntarthatósági workshopokat.

Ahogy nevünk, projektjeink is hibridek. Munkáink megtervezésénél és kivitelezésénél az a célunk, hogy kilépjünk a klasszikus formákból és keretekből, újfajta perspektívát és kontextust teremtsünk. Mindezt a design és művészet eszköztárával élve,

egy olyan nyelven, amit valamennyien érzékelünk, megértünk és beszélünk.

Ennek szellemiségében szervezzük már évek óta állandó programjainkat, az Art Moments fesztivált, a Cégér – Jó bornak tervezz címkét! gasztrodesign pályázatunkat, a Zenith Art Exchange nemzetközi művészeti csereprogramot, az Ajándék Terminál pop-up designvásárt, a környezettudatos gondolkodás és fenntarthatóság jegyében nyaranta jelentkező Hybridart Camp nemzetközi alkotótábort, a Trash Art pályázatot, illetve működtetjük Hybridart Space galériánkat Budapest belvárosában.  Az évek óta futó művészet és design programjaink mellett egyre nagyobb hangsúlyt fektetünk a fenntarthatóság gondolatiságával foglalkozó projektek megvalósítására.

Mikor kezdtek el foglalkozni a fenntarthatóság kérdésével?

A fenntarthatóság gondolatiságának művészeti és design eszközökkel való kifejezésével 2016-ban kezdtünk el foglalkozni. Ebben az évben indult el a Hybridart Camp, majd az első installáció sikerét követően megkeresett minket a Nemzetközi Gödöllői Természetfilmfesztivál, hogy hirdessünk egy alkotói pályázatot Trash Art címmel, ami 2017 óta szintén évente megrendezésre kerül. Ettől az évtől indult el nemzetközi együttműködésben a Creative Europe által támogatott The Universal Sea – Pure or Plastic?! művészeti és innovációs projektünk, aminek fókuszában a fenntarthatóság, a környezetvédelem, azon belül is elsősorban a vizeink védelme áll.A kezdeményezés célja az, hogy megállítsa a Földünk vizeibe hulladékként bekerülő műanyag áradatot. A projektnek mára már egész Európára kiterjedő hálózata van olyan együttműködő partnerekkel,

akik szenvedélyesen hisznek a művészet és az innováció ötvözésében rejlő lehetőségekben,

és megoldásokat keresnek erre a jelentős társadalmi és környezeti problémára.

Mi inspirál titeket ezen a területen?

Két éve kezdtünk el együttműködni az amerikai székhelyű, de a világ 21 országában működő TerraCycle-lal, akikkel idén is több közös aktivitásunk lesz, illetve az év elején elkezdtük egy újabb, a művészet és design mellett az edukációt és kutatás-fejlesztést is felölelő projekt kidolgozását és megvalósításának előkészítését, aminek indulása 2021-ben várható.

A kecskeméti alkotótábor középpontjában a környezetvédelem, a fenntartható fejlődés, az ökotudatos életmód és a körforgásos gazdaság népszerűsítése állt. Miért éppen ez a tematika adja az alkotótábor célkitűzését, hova és milyen céllal kerülnek a petpalackból készült sakkfigurák?

Hiszünk abban, hogy a művészet inspirálója és egyben katalizátora is lehet a változásoknak, akár mikro, akár makroszinten. Éppen ezért kerestük az együttműködés lehetőségeit a művészeti, a tudományos és az üzleti világ képviselőivel, hogy közösen gondolkodva dolgozzunk ki megoldási javaslatokat az egyre égetőbb környezeti problémákra. A nemzetközi projekt zárófesztiváljára – kiállításokkal, köztéri installációkkal, filmvetítésekkel, konferenciával és workshopokkal – 2018 őszén, az általunk 2012 óta megrendezésre kerülő Art Moments fesztivál keretében, Budapesten került sor. Ez a most készülő installáció az alkotótábort követően pedig Budapest belvárosában, a Duna-korzón lesz látható, majd pedig az Egyesült Arab Emirátusokban kerül kiállításra.

Első alkalommal szervezik Kecskemétre a szimpóziumot. Miért éppen a MANK alkotóházára esett a választás?

Felfigyeltünk a MANK tevékenységére, alkotóházaira, és a kecskeméti ház minden szempontból tökéletesnek ígérkezett – és az is volt.

Milyen tapasztalatokat gyűjtöttek itt, és ajánlanák-e másoknak az alkotóházat?

Mindenképpen. Az intenzív alkotási folyamat szempontjából kimondottan inspirálóan hatott és ösztönözte a hatékonyságot, hogy a világtól picit elzártan lehetett dolgozni, minden egy helyen volt, nem vonta el a figyelmet semmi.

Az alkotótábor magyar egyetemisták és külföldi művészek részvételével, az Ön vezetésével zajlott. Hogyan lehetett csatlakozni?

Az alkotótáborba hazai, illetve a visegrádi országok művészeti egyetemein tanuló vagy frissen végzett fiatal művészeket várunk. Minden évben tavasszal, pályázat útján választjuk ki a tábor résztvevőit.

Forrás: alkotomuveszet.hu