Jancsó Miklós Szegénylegények, Makk Károly Szerelem, Fábri Zoltán Körhinta, Bacsó Péter A tanú című alkotásai után idén Sára Sándor önéletrajzi filmje, a Feldobott kő kapott meghívást a programba, amelyben olyan jelentős és népszerű alkotások is szerepelnek, mint Wong Kar-wai Szerelemre hangolva című filmje.
„Mindegyik, a cannes-i filmfesztiválra kiküldött film egy-egy felénk dobott kő. A szóban forgó kis kavics nem más, mint Sára Sándor Feldobott kő című alkotása, egy remekül fényképezett, fegyelmezett szerkezetű fikciós dokumentumfilm” – fogalmazott a film kiválasztásáról a Cannes Classics program igazgatója. Gérald Duchaussoy megjegyezte: „a filmben felvetett politikai kérdések és az általa közvetített intenzív, közös filmművészeti élmény sarkalltak minket arra, hogy beválogassuk az alkotást.”
A Feldobott kő 52 év után tér vissza Cannes-ba, ahol 1968-ban a versenyprogramban szerepelt. Abban az évben még egy magyar játékfilm, Jancsó Miklós Csillagosok katonák című alkotása is bekerült a rangos versenybe. Az országszerte kibontakozó diáklázadások miatt azonban a fesztivál félbeszakadt, bár Sára Sándor filmjét még sikerrel levetítették.
A magyar újhullám e nagyhatású alkotása szokatlan vizuális erővel láttatja az ötvenes évek falujának véres történelmét, az emberéletekbe kerülő, erőszakos szövetkezetesítést és a kötelező parcellázásokat. A restaurált mozikópia idei cannes-i premierje ugyancsak rendkívüli körülmények között valósul meg. A 73. Cannes-i Filmfesztivált – a koronavírus-járvány miatt – nem a szokásos módon tartják meg: a Cannes Classics válogatást az októberi lyoni Lumiére Fesztiválon és a novemberi Rencontres Cinématographiques de Cannes eseményen vetítik.
A Feldobott kő teljes körű, 4K felbontású restaurálása a Nemzeti Filmintézet igazgatóságaiként működő Filmarchívum és Filmlabor közös munkája. A restaurálási munkálatokban részt vett Sára Sándor rendező-operatőr is.
Kiemelt kép: NFI Filmarchívum/Lugossy István