A festmények egy részét a bűndanda egyik tagjának lakásában, egy ágy alatt találták meg a rendőrök. A kupac alján hevert az egyik legértékesebb olajkép, Tarsila do Amaral brazil modern festő Sol Poente című, lenyugvó napot ábrázoló, 1929-ben készült festménye.
A 16 ellopott festmény együttes értékét 709 millió realra becsülik. Néhány kép külföldi gyűjtőkhöz került, közülük kettő a Buenos Aires-i Latin-amerikai Művészeti Múzeum alapítójához. Három festményt egy Sao Pauló-i művészeti galériában találtak meg.
Mint a rendőrség kiderítette, a tulajdonos, Genevieve Boghici egy nagyszabású csalás és összeesküvés áldozata lett, amelyet saját lánya tervelt ki. A miszticizmusra hajló idős nőt 2020 elején a lánya által felbérelt, önmagukat jövendőmondónak és afrobrazil papnőnek kiadó személyek környékezték meg, akik elhitették vele, hogy a lánya halálos beteg, és nagy összegeket csaltak ki tőle azzal az ígérettel, hogy ráolvasással megmentik az életét.
Egy idő után az özvegy gyanút fogott, és nem volt hajlandó többé fizetni, ezért a lánya végül gyakorlatilag bezárta fényűző copacabanai otthonába, megfenyegette, megverte, majd a személyzet elbocsátásával lehetővé tette, hogy bűntársai több lépcsőben észrevétlenül ellopják a festményeket.
Tarsila do Amaral, akinek három remekműve is a bűnözők kezére került, a 20. század egyik legjelentősebb dél-amerikai festőjének számít, híres a színek bátor használatáról, élénk tájképeiről és sajátos brazil stílusáról. Az 1920–40-es években a brazil modernista mozgalom egyik meghatározó alakja volt, 1973-ban hunyt el 86 évesen.
Nyitókép: AFP/Rio de Janeiró-i Polgári Rendőrség