A pandémia miatt tavaly elmaradt, idén pedig két hónappal elhalasztott seregszemle az első olyan nagy nemzetközi kulturális esemény, amelyet hagyományos módon, az alkotók és a szakmai közönség személyes részvételével rendeznek meg.
Franciaországban június 30-án minden járványügyi korlátozást feloldottak, nincs kijárási tilalom és a mozik 100 százalékos kihasználtság mellett működhetnek, de a fesztivál területére csak a koronavírussal szembeni védettséget igazoló dokumentum felmutatásával lehet belépni, és a maszkviselés is kötelező.
A fesztiválra benevezett több mint kétezer film közül nyolcvan kapott meghívást a hivatalos programba, köztük négy magyar alkotás.
Enyedi Ildikó A feleségem története című legújabb játékfilmje az Arany Pálmáért versenyezhet, míg Rudolf Olivér FONICA M-120 című diplomafilmjét a filmes egyetemek legjobbjait felvonultató Cinéfondation programjába válogatták be. Mindkét alkotást július 14-én mutatják be.
Mundruczó Kornél Evolúció című filmjét a Cannes-i bemutató elnevezésű új programban július 11-én vetítik, itt a fesztiválra rendszeresen visszatérő, már elismert alkotók innovatív munkáinak adnak helyet. A restaurált filmklasszikusok, a Cannes Classics programba ezúttal Mészáros Márta Napló gyermekeimnek című filmje kapott meghívást, amelyet július 12-én láthat a fesztiválközönség.
A versenyprogramban Enyedi Ildikó filmje mellett 23 alkotás versenyezhet a fődíjért, köztük a korábban már Arany Pálmát elnyerő Apicsatpong Viraszethakul thaiföldi rendező angolul forgatott, Memoria című alkotása Tilda Swintonnal és Jeanne Balibarral a főszerepben, az olasz Nanni Moretti Tre Piani című filmje, valamint olyan ismert rendezőknek, mint a francia Jacques Audiard-nak a párizsi vietnámi közösségben játszódó, Les Olympiades című drámája vagy az Oscar-díjas Spotlight − Egy nyomozás részletei című film rendezőjének, az amerikai Tom McCarthynak Marseille-ben forgatott filmje (Stillwater) Matt Damonnal a főszerepben. Versenyben lesz a szintén amerikai Sean Penn (Flag day) és Wes Anderson (The French Dispatch), a holland Paul Verhoeven (Benedetta) és a francia Leos Carax (Annette) legújabb filmje is. Ez utóbbi díszbemutatójával veszi kezdetét a fesztivál kedd este, az Oscar-díjas Marion Cotillard-ral és Adam Driverrel a főszerepben.
A versenyben a vendéglátó franciák hét alkotással képviseltetik magukat, ezek közül hármat nő rendezett, és először kapott meghívást bangladesi és haiti film.
Iránt ismételten Aszgar Farhadi fogja képviselni (Egy hős), és a szervezők azt remélik, hogy a tavaly feltételes szabadságvesztésre ítélt Kirill Szerebrennyikov orosz rendező a továbbra is érvényben lévő külföldre utazási tilalom ellenére eljöhet új filmje (Petrov’s flu) cannes-i premierjére.
A Spike Lee amerikai filmrendező által vezetett kilenctagú, női többségű nemzetközi zsűri a július 17-i záró gálán adja át a díjakat.
A fesztiváligazgató szerint a benevezett filmek közül viszonylag kevés foglalkozik a járványhelyzet okozta bezártság, veszteség és újrakezdés kérdéseivel, a válogatásban helyet kapó alkotások középpontjában elsősorban a kortárs társadalmi és identitáskeresési kérdések állnak. A fesztivál idén először külön programot szentel az éghajlatváltozás és a környezetvédelem problémájával foglalkozó alkotásoknak, a téma ugyanis egyre meghatározóbb a kortárs filmművészetben, a francia Louis Garrel például egy „klímakomédiával” érkezik.
Életművének elismeréséül idén két filmes, Marco Bellocchio olasz rendező és Jodie Foster amerikai színésznő, producer részesül Arany Pálma-díjban.
Nyitókép: Louis Garrel francia színész (b), a francia Léa Seydoux, a női főszereplő (k) és a holland Gijs Naber, a férfi főszereplő Enyedi Ildikó rendező-forgatókönyvíró új filmjének, A feleségem története című alkotásnak a budapesti Vasúttörténeti Parkban tartott sajtótájékoztatóján 2019. június 11-én. Fotó: MTI/Szigetváry Zsolt