Stravinsky-premierrel kezdi az évet az Operaház

Egyéb

Óriási hiányt pótlunk az opera műsorra tűzésével ? hangsúlyozta Anger Ferenc az eredetileg The Rake?s Progress című angol nyelvű műről, amelyet az intézmény történetében mindeddig egyszer, 1980-ban mutattak be az Erkel Színházban A léhaság útja címmel, Mikó András rendezésében. Anger Ferenc elmondta: Stravinsky elképzelését követve tanmeseként fogta fel a történetet, amelyben a főszereplő, Tom Rakewell útja egy bordélyháztól a bolondok házáig vezet. A zeneszerzőt William Hogarth angol festő (1697-1764) nyolc festményből álló kompozíciója inspirálta, melyet 1947-ben látott egy chicagói kiállításon. ?Az egész opera a lázadásról, a tettvágyról és a dolgok megéléséről szól. Egyfajta kétes fejlődéstörténet, amelyben a főhőst vágyai és árnyéka vezeti végig a pusztán testitől a pusztán lelkiig-szellemiig, miközben megismerjük a világot? ? magyarázta a rendező.

Ókovács Szilveszter főigazgató szerint egy ötletekkel teli produkciót láthat a közönség az Anger Ferenc-Zöldy Z Gergely rendező-látványtervező párostól, akik nemrég az Ariadné Naxoszban című Richard Strauss-operán is együtt dolgoztak. Zöldy Z Gergely megjegyezte: kecsegtető alaphelyzetet jelentett, hogy a darab a Hogarth-kompozíció révén eredetileg is vizuális alapokon nyugodott.

A január 18-i bemutató címszerepében Balczó Péter lép színpadra, aki elmondta: nagyon magáénak érzi a darabot, bár a zenéjével kicsit nehezen birkózott meg, mert eddig jellemzően más típusú darabokban szerepelt. ?Színház-szagot érzek a levegőben, ami nagyon fontos? ? tette hozzá. Szerelme, Anna Trulove megtestesítője Eleanor Lyons lesz: az ausztrál szoprán a 2013-as Nemzetközi Obrazcova Énekverseny első díjasa, Sydney, Tokió, New York, Wexford, Szentpétervár és Moszkva operaházai után most először érkezik Budapestre, legalábbis énekesként, hiszen mint mondta, férje a Budapesti Fesztiválzenekarnál dolgozik, így számtalanszor járt már itt. ?Óriási megtiszteltetés számomra ebben a csodálatos operaházban énekelni, Ausztráliából jövök, ahol semmi ehhez fogható nincs? ? mondta, hozzátéve, hogy Anna Trulove szerepét most először énekli egészében.

A kéjenc útja előadásait magyarországi bemutatkozásaként Erik Nielsen dirigálja. Az 1977-es születésű művész idén veszi át a Bilbaói Szimfonikus Zenekar vezető karmesteri pozícióját, a 2016/2017-es évadtól pedig a bázeli színház zeneigazgatói posztját. Pályáját a Frankfurti Operában kezdte, Londonban 2009-ben, a New York-i Metropolitanben egy évvel később debütált, azóta megfordult a világ számos vezető operaházában.

Erik Nielsen szerint azoknak, akik szeretik Mozart zenéjét, A kéjenc útja hallgatása közben némely ponton bizonyára eszükbe fognak jutni a Cosi fan tutte, a Don Giovanni és a Figaro házassága dallamai. ?Nem állítom, hogy A kéjenc útja Mozarton ?alapul?, de ?meg van fertőzve? általa? ? idézi a dirigenst az Operaház beharangozója.

Az opera értékét külön emeli, hogy szövegét a 20. század egyik legnagyobb angol nyelvű költője, W. H. Auden társszerezte. A január 18-i premier után A kéjenc útja további öt alkalommal látható januárban, majd két alkalommal májusban. A főbb szerepekben Balczó Péter és Eleanor Lyons mellett Kálmán Péter, Meláth Andrea, Kovács Annamária és Palerdi András láthatók.

MTI