Streamdömping – Túl sok a jóból?

Hogyan változtatta meg a streamingkultúra a tartalomfogyasztási szokásainkat – és miért érezzük néha fárasztónak a választás szabadságát?

shutterstock_2492759435.jpg
A kép illusztráció. Fotó: Shutterstock

A streaming forradalma észrevétlenül kúszott be a mindennapjainkba. Ma már szinte természetes, hogy bármikor, bárhol elérhetjük kedvenc filmjeinket, zenéinket, sorozatainkat – mindössze néhány kattintással. De vajon ez a korlátlan választási lehetőség tényleg a szabadságot jelenti? Vagy inkább újfajta nyomást, „döntésfáradtságot” hozott az életünkbe?

Az on demand forradalom: egy kattintásnyi világ

Néhány évtizeddel ezelőtt még elképzelhetetlen volt, hogy a világ bármely pontjáról elérjük a teljes filmtörténetet vagy több millió zeneszámot. Az on demand szolgáltatás azt jelenti, hogy igény szerint lehet hozzáférni egy adott tartalomhoz vagy szolgáltatáshoz, a felhasználó dönti el, mikor és mit szeretne igénybe venni.

A streamingtechnológia az 1990-es években indult hódító útjára: a RealNetworks 1995-ben mutatta be a RealAudiót, majd a 2000-es években megjelent a YouTube (2005), a Spotify (2008) és a Netflix 2007-től elérhető on demand szolgáltatása. A technológiai áttörés nemcsak újfajta tartalomfogyasztást hozott, hanem egy teljes kulturális váltást is: a műsoridő, a reklám és a lineáris tévézés fogalma kezd kikopni a mindennapokból. A streaming nemcsak átalakította, hanem demokratizálta is a médiafogyasztást – mindenki maga dönt, mit, mikor és hol néz.

A tartalom tengerében: döntés helyett bénultság

A szabadság ára azonban nem mindig édes. Egyre többen érzik úgy, hogy a végtelen kínálat nem megkönnyíti, hanem megnehezíti a választást. A „döntésfáradtság” – vagyis a túl sok opció okozta mentális kimerültség – a streamingkorszak egyik legnagyobb mellékhatása. Korábban a televízió „helyettünk” döntött: ha épp ment egy film, belenéztünk, maradtunk, vagy továbbléptünk. A streaming azonban tudatos választást kényszerít ránk. Mit nézzünk ma este a több ezer opció közül? Egy új, díjnyertes drámát? Egy könnyed vígjátékot? Vagy inkább újranézzük a Jóbarátokat – sokadszorra, mert ismerős és biztonságos?

Ez a „választási bénultság” nem csak szubjektív érzés.

A pszichológusok szerint az agyunk információfeldolgozó kapacitása véges – ha túl sok inger ér minket, a döntéshozatal romlik, és végül inkább nem választunk. Pontosan ez történik, amikor húsz perc görgetés után inkább kikapcsoljuk a Netflixet, mint hogy bármit elindítanánk, vagy az algoritmus által elénk tett, nem feltétlenül valódi igényünk szerinti filmet választjuk.

Tartalombőség és iparági átrendeződés

A streaming nemcsak a nézőket, hanem az egész szórakoztatóipart felforgatta. A platformok versenye miatt a filmgyártás volumene robbanásszerűen nőtt: míg 2000 és 2012 között évente átlagosan 367 film készült, addig 2013 és 2023 között ez a szám már meghaladta az 1200-at. A tartalomgyártók soha nem látott ütemben termelnek, hogy feltöltsék az egyre bővülő könyvtárakat. De az egyre nagyobb mennyiségnek az árnyoldala is látszik.

shutterstock_2298817429.jpg
Az Amerikai Írók Szakszervezetének (WGA) tagjai 2023. május 5-én, pénteken tüntetnek a Paramount Pictures előtt Los Angelesben. Fotó: Shutterstock/ Ringo Chiu

A streaming bevételi modellje gyökeresen eltér a korábbi rendszertől: a színészek és írók korábban minden új sugárzás után részesültek a bevételből, ma viszont az előfizetéses rendszer miatt nehezebb mérni, ki mennyit ér el a nézettségből. Ez a feszültség vezetett több hollywoodi sztrájkhoz is az elmúlt években. A Netflix 2019-ben külön megállapodást kötött a Screen Actors Guilddel, hogy átláthatóbb fizetési struktúrát biztosítson, de a különbségek továbbra is óriásiak.

A streaminggazdaság újfajta egyenlőtlenségeket szült – míg a legnagyobb sztárok milliókat keresnek, sok színész és író csupán néhány száz dollárt kap egy világsikerű sorozat után.

A számok egyértelműen mutatják, hogy a streaming a szórakoztatóipar pénzügyi struktúráját is átrendezte. 2013 és 2023 között a Netflix piaci tőkéje 174 milliárd dollárra nőtt, évi 24,5 százalékos hozamot termelve, miközben olyan óriások, mint a Disney vagy a Warner stagnáltak. A filmipar jövedelmezősége a Covid utáni években drasztikusan visszaesett: a vállalati haszonkulcs 2023-ra öt százalék alá csökkent az előző évtized 15 százalékáról. Mindez arra kényszerítette a nagyvállalatokat, hogy újraértelmezzék működésüket.

A Warner Bros. 2022-ben összeolvadt a Discoveryvel, a Disney pedig az ESPN (a Disney tulajdonában lévő sportcsatorna) leválasztását fontolgatja. Eközben több mozilánc – köztük a Cineworld és az AMC – is csődveszélybe került. A trend tehát elég világos: bár a mozi nem tűnt el, a streaming folyamatosan a nyomában jár és alapjaiban formálja át az iparág jövedelmezőségi modelljét.

Itthon a Netflix jár az élen, a mobil az új tévé

A Világgazdaság adatai szerint a Netflix továbbra is piacvezető, több mint 220 millió előfizetővel világszerte és egymillió magyar felhasználóval. Utána következik a Disney+ és az HBO Max – egyenként félmillió látogatóval –, míg a TV2 Play és az RTL most már csak százezres nagyságrendben mozog.

Érdekesség, hogy a Disney+ és a Netflix elsősorban a harminc év alatti korosztályban népszerű, és a felhasználók túlnyomó része mobilon vagy tableten néz tartalmat. A hagyományos tévénézés ezzel szemben látványosan háttérbe szorul, és a klasszikus csatornák saját online szolgáltatásokkal (RTL+, TV2 Play) próbálják tartani a tempót.

shutterstock_2531385389.jpg
A kép illusztráció. Fotó: Shutterstock

Információs túlterhelés

A streamingdömping pszichológiai következménye sem elhanyagolható. A 21. század embere naponta több információt dolgoz fel, mint korábban hetek alatt – ez pedig túlterheli az elmét.

Az információs túlterhelés azt jelenti, hogy több adatot kapunk, mint amennyit hatékonyan kezelni tudunk.

Ez közvetlenül is befolyásolja a döntéshozatalt: amikor túl sok inger ér minket, az agyunk nehezebben választja ki a lényeges információkat, és hajlamosabb lesz rossz döntéseket hozni – vagy egyáltalán nem dönteni. A pszichológusok ezt „döntési fáradtságnak” nevezik. A streaming ebben kulcsszerepet játszhat, hiszen a folyamatos választási kényszer – mit nézzek, mikor, milyen platformon – ugyanúgy lemeríti a kognitív kapacitást, mint a munkahelyi stressz vagy a közösségi média túlhasználata.

Stream vagy stressz?

A digitális zaj csökkentésére, a „túl sok jóból” jelenségre a megoldás nem a visszatérés a kábeltévéhez, hanem a tudatosabb digitális jelenlét. Szakemberek szerint érdemes előre kiválasztani, mit szeretnénk nézni, ahelyett, hogy végtelenül görgetnénk, valamint időnként kapcsoljuk ki az értesítéseket, hogy teret hagyjunk az offline élményeknek.

De érdemes észben tartani, hogy a streaming a modern kor egyik legnagyobb kulturális innovációja: elérhetővé tette a világ filmkincseit, és új kreatív lehetőségeket teremtett. Ugyanakkor a korlátlan választás illúziója újfajta mentális terheket is szült – döntésfáradtságot, információs túlterhelést, kulturális telítettséget, amit tudatosan jó mederbe is terelhetünk a mindennapjainkban.

A jövő nem az újabb és újabb előfizetésekben rejlik, hanem abban, hogy megtanulunk tudatosan választani.

A streaming szabadsága csak addig édes, amíg nem válik nyomasztóvá: egy tudatos néző nemcsak fogyaszt, hanem felfedez. A streaming kényelmét arra is használhatjuk, hogy bővítsük az általános műveltségünket, megismerjük más kultúrák filmművészetét, vagy újra felfedezzük a régi klasszikusokat. Érdemes időről időre kilépni az algoritmus által ajánlott komfortzónából, és tematikusan keresni – például egy korszak, rendező vagy ország szerint haladva.

Klasszikusok között böngészve számos filmtörténeti ikont találunk. Például Hitchcock, Fellini, Kubrick vagy Bergman filmjei nemcsak szórakoztatnak, hanem segítenek megérteni a modern filmnyelv gyökereit is. Emellett egyre több magyar alkotás is elérhető, olyan filmek, mint a Mephisto, a nemrég Nobel-díjat nyert Krasznahorkai László regényéből készült Sátántangó vagy a Kontroll, ma már digitálisan is megtalálhatók. A streaming így nem pusztán időtöltés, hanem személyes művelődési eszköz is lehet, ami segít tágítani a látókört és új összefüggéseket felfedezni a kortárs kultúra és a klasszikusok között.

Ez is érdekelheti

Harminckét fellépővel jubilál a Budapest Showcase Hub

Tizedik alkalommal tér vissza október 29. és 31. között a Budapest Showcase Hub, azaz a BuSH, hogy élőben mutassa be az Új-Kelet legizgalmasabb feltörekvőit és befutott előadóit. A headliner az Analog Balaton lesz, de a lett shoegaze úttörői, a török szintipop underground hősei és új generációs lengyel jazzisták is jönnek a jubiláló klubfesztiválra.

Már Magyarországon is elérhető a hangoskönyv-streaming szolgáltatás

Oroszlán Szonja, Bereczki Zoltán és Náray Tamás hangján hallgathatod kedvenc olvasmányaidat az új streaming platformon.

Charlie Sheen azt is elárulja, amit eddig csak a pszichológusával osztott meg

Charlie Sheen az életét a vonatról leszakadt, semmibe száguldó szerelvényhez hasonlítja. Az Alias Charlie Sheen című film az irányítás nélküli vasúti kocsi nyomába ered, és bemutatja az állomásokat is.

Kívülállók és lázadók voltak, végül egy kólareklámban tűntek fel

Mark Mothersbaugh, a Devo zenekar billentyűse említést tesz a Jocko Homo című 1933-as kiadványól, aminek első oldalán egy ördög volt látható, mellkasán a D-evolution felirattal.