Szakértők szerint egyben nem megmenthető a Szőke Tisza gőzös

Kultpol

 
(MTI) - A Szőke Tisza a közelmúltban süllyedt meg a tápéi téli kikötőben, miután az olvadó jég benyomta a gőzhajó korrodálódott oldallemezét, és a hajó kajütablakain beömlött a víz. A gőzhajót februárban helyezték ideiglenes védelem alá, majd megmentése érdekében a KÖH március 9-i helyszíni szemléjén néhány civil kérelmezte, hogy bizonyos beavatkozásokat végezhessenek el a hajótest dőlésének megakadályozására - mondta el a KÖH Műtárgy-felügyeleti Irodájának vezetője. Buzinkay Péter kiemelte: a hivatal néhány napon belül kiadta az engedélyt az azonnali munkavégzésre, a március 9-i szemlén eltervezett beavatkozások azonban végül nem voltak megvalósíthatók.
 
"Miután a Szőke Tisza a mederfenékre ült, el kellett hárítani azt a veszélyt, hogy a hajó felboruljon, esetleg másik objektumra dőljön" - emlékeztetett a szakember. Mint hozzáfűzte, a szivattyúzás ehhez nem bizonyult elég hatékonynak - a hajótesten nagyobb lékek voltak, és ezeken keresztül folyamatosan ömlött vissza a víz -, így más módon sikerült biztosítani a hajó stabilitását: vassodronyokkal rögzítették a parthoz.
  
Buzinkay Péter elmondása szerint az örökségvédelmi hivatal pénteken kapta meg a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum szakvéleményét, amely a hajótest rossz állapota miatt nem javasolja egyben megőrizni a Szőke Tiszát, ehelyett a vízi jármű bizonyos elemeinek védését javasolja. A végső döntés a KÖH Műtárgy-felügyeleti Irodájának a várhatóan június első hetében megszülető védési határozatától függ.
 
A lapátkerekes gőzhajót a Ganz Danubius Hajógyár újpesti üzemében építették 1917-ben; 1919-től a SAS, 1930 és 1944 között a Szent Imre, később a Felszabadulás, végül a Szőke Tisza nevet viselte. 1958-ban átépítették, ettől kezdve üdülőhajóként, majd 1973-tól állóhajóként, diszkóként is működött, és a szegedi városkép elválaszthatatlan részévé vált. Utoljára ötven éve újították fel.
  
A Szőke Tiszára kiírt ártárgyalást a napokban egy értékmentéssel és fémkereskedéssel foglalkozó társaság nyerte meg, amely a tervek szerint a menthető részeket kiemeli és újjáépítve a hajót felhasználja majd azokat.