„... száz és száz ölelésben ezerszer változtam” – énekli Révész Sándor a Szerelem országútjain című egykori Piramis-dalban. Bizonyára a Változtam cím is e dal egyik sorát idézi. A változásokat követjük nyomon mi is, az album dalait jelölve ki sorvezetőnek, amikor a hetven éve, 1953. június 24-én született Révész Sándort köszöntjük.

A dal eredetileg Gallai Péter hangján szólalt meg az 1981-es Erotika című albumon, de Kölyök felénekelte a Változtam című lemezére is.

Révész minden idők egyik legnagyobb rajongással övezett magyar énekese, a Piramis legendás frontembere, aki 28 évesen, 1981-ben már szinte mindenen túl volt. Ma már felfoghatatlan az a népszerűség, amely a zenekart és persze főleg őt övezte. Idézzük fel az 1978-as Szolidaritási Rockfesztivált, amelyre 38.000-en váltottak jegyet, hogy megnézzék a csúcson lévő Piramist.

A rajongók a koncert helyszínén a vállukra vették Révész autóját – amelyben hárman ültek –, és a kocsit elvitték a backstage-hez.

A bálványimádáshoz hasonlítható szeretet övezte a zenekart 1979-ben is, aminek tárgyi bizonyítéka A nagy buli című koncertalbum, minden idők legjobb hangulatú magyar poplemeze, amin a közönség őrjöngése majdnem olyan hangos volt, mint maga a zenekar. Nem véletlen, hogy amikor 1992 végén visszatért a Piramis, öt (!) telt házas koncerttel idézték meg a Budapest Sportcsarnokban az úgynevezett második aranykort, az 1977 és 1981 közötti időszak mámorítóan édes rock and rollját.


648ae05c0583a3ca9ab701d1.jpg
A Piramis együttes: Závodi János, Révész Sándor, Som Lajos, hátul, a doboknál Köves Miklós. Fotó: Gyulai Gaál Krisztián / Fortepan


Révész Sándor nem volt könnyű eset. 1981-ben egy NDK-ban megtartott koncert közben jelentette be, hogy kiszáll a Piramisból, ezután eltűnt négy évre, és miközben itthon a szocializmus langyos tavában dagonyáztunk, ő a 30. születésnapját a Bahamákon töltötte, majd hazatért, hogy egy alföldi tanyán kezdjen új életet. Aztán a Hanglemezgyár és Presser Gábor is noszogatni kezdte, hogy készítsen lemezt. Majd elkészült 1985-ben első szólóalbuma, amelyen olyan slágereket hallhatunk, mint a Nem tudtam, hogy így fáj, a Sose repülj az angyalokkal vagy a Vigyázz a madárra! Ezután, 1986 tavaszán turnéra indult az egykori generálos zenésztársával, az LGT-ben szolgálatot teljesítő Karácsony Jánossal. (A Révész-album is az LGT-team közreműködésével készült.) Azon a tavaszi turnén Karácsony a buddhista tematikájú szólólemezét, Az időn túlt mutatta be, és Révész szövegeiben is fontos szerep jutott a buddhizmusnak, így ebben a projektben nem is lehetett volna Karácsonynál eszményibb társa.

Már ez az országjárás is zavarba hozta a rajongókat. Mert valljuk be, a legtöbben azért mentek el valamelyik koncertjére, hogy halljanak legalább néhány Piramis-dalt, de Révész nem játszott semmit egykori zenekarától, viszont korábbi csapatától, a Generáltól igen. Ne kerteljünk, bosszantó volt. (1986 májusában e sorok írója ott volt e turné békéscsabai állomásán, és ezt megelőzően 1985 decemberében is látta a Mondd, mit ér egy falat kenyér? című magyar Live Aid koncerten. Révész három dalt adott elő, az egyik a Szól a dal című egyperces szösszenet volt, így kb. tíz percet játszott. E sorok írója ezért a tíz percért kb. tíz órát utazott, oda-vissza összesen ötszáz kilométert. Belefért. Aki 15 éves, ne nyafogjon.)

Feltűnő, hogy Révész négy szólólemeze közül három kerek évfordulókhoz, tízéves ciklusokhoz köthető. Az első albumnál volt csak egy-két éves csúszás. Bizonyáraakkor is azt szerette volna, hogy az a 30. születésnapjára jelenjen meg, de közbejöttek a Bahamák.

Az 1993-as Révész című album a 40. születésnapra, a 2003-as Változtam az 50. születésnapra került a boltokba, és van egy kevésbé ismert, magánkiadásban megjelent munkája is, azt pedig a 60. születésnapjára publikálta. Az 1993-as albumot vitte a lendület, az év elején lezárult szép sorozat, az öt telt házas Piramis-koncert energetizáló ereje, a legnagyobb slágere pedig a Tűz és vér volt. Maga az album is remekül sikerült. Révész olyan szerzőtársakkal dolgozott együtt, mint Cziránku Sándor, Gallai Péter és Závodi János. Az albumot nem követte turné. Igaz, hogy volt egy közel telt házas koncert a BS-ben, de ebben az időben már megváltozott a média szerkezete, megjelent a piacon a Mai Nap és a Kurír mellett egy harmadik nagy – később piacvezető – bulvárlap, a Blikk, már elindultak a kezdetleges kereskedelmi tévék, amelyekből Révész tudatosan kimaradt. Ekkor már nem volt elég csak a Magyar Televízióban szerepelni, és Révész akkor sem rajongott a sajtóért, így ez a nagyszerű album némileg elsikkadt.


648ae0a7eafe087e9dffbdbf.jpg
A Változtam című album borítója. A szerző felvétele

Hasonló sorsra jutott a tíz évvel későbbi, 2003-as Változtam is, aminek financiális anomáliák miatt elmaradt a bemutató turnéja, így aztán ez a kiváló munka sem futotta ki magát. Az albumban leginkább az a meglepő, hogy bár Révész a szólókoncertjein sokáig kerülte a Piramis-éveket, itt olyan emblematikus Piramis-felvételeket porol le, mint a Gyere közelebb, a Becsület, az Őszintén akarok élni, a Játék az ördöggel és A szerelem országútjain. Sőt, az első szólólemezéről feldolgozta a Vigyázz a madárra című dalt, és akinek ez sem elég, újrahangolta a Generál nagy slágerét, a Lehajtott fejjelt is. Két Piramis-dalt szerepeltet az 1978-as második lemezről, egyet a bemutatkozó, 1977-es albumról és szintén kettőt az 1981-es hatodik albumról, az Erotikáról. Ebben az a szokatlan, hogy az Erotika megjelenése előtt hagyta ott a zenekart, mert úgy érezte, hogy megrekedt a kreatív munka, és nem tudtak továbblépni.

Mindez azért is furcsa, mert sokak szerint pont az Erotika lett a legérettebb és egyben a legjobb produkciójuk.

Az 1981 júniusában publikált lemez a partnerkapcsolati konfliktusokat feltáró, történetmesélős, közjátékokkal kiegészített koncept album. És még a 2003-as lemez címe, a Változtam is az Erotikát idézi. Ezen az 1981-es munkán található A szerelem országútjain című dal is. Révészt bizonyára ez ihlette, amikor megtalálta a Változtam címet. A lírai szerzeményt elirigyelte Gallai Pétertől, és maga is felénekelte. A Változtam album nemcsak az első két szólólemezzel áll szellemi rokonságban, hanem az Erotikával is, amellyel Révész annyira elégedetlen volt, hogy hármas erősségű kulturális földrengést idézve otthagyta a Piramist. A Változtam éppúgy a nőkről, a vágyakról, a szenvedélyről és a bűntudatról szól, ahogy az Erotika is.

A legtöbb esetben a rajongók nem szeretik, ha újra felveszik hőn szeretett dalaikat, hiszen azok elveszítik történeti kontextusukat, ám a lemez felét adó Piramis-újrázások kimondottan jól sikerültek. Ennek nemcsak az az oka, hogy az eredeti lemezeket olyan gyenge minőségben vették fel, hogy nincs az a hangrendszer, ami  csodát tud tenni velük, hanem az is, hogy a Változtam-verziók olyan dinamikával, olyan kreatív hangszerelésben szólalnak meg, hogy azokat is meggyőzi, akik ott csápoltak 1979. szeptember 23-án A nagy bulin a Budai Ifjúsági Parkban. És nagyszerűek az új dalok is, különösen az Új nap, új világ, az Álmaimnak élek és a Szerelemnap. A felvételek meglepően kemények, feszes hangszerelésűek. Mondjuk ki: akár Piramis-számok is lehetnének. A hetven éve született Révész Sándor ezerszer változott, de karizmatikus előadásmódja mindvégig megmaradt.

Révész Sándor: Változtam
Rózsa Records
12+1 szám 76 perc

A nyitóképen Révész Sándor EMeRTon-díjas énekes. Fotó: Zih Zsolt / MTI