Pataki András negyedszer álmodja különböző színházak színpadaira a darabot. Elképzelése szerint a mostani előadás olyan lesz, mint „egy élő bábjáték”. Nem a lélektani realizmus eszközrendszerével építik fel, hanem a vásári komédiából indulnak ki. A darab kortalan, nem aktualizálják direkt a mára, „mert aktuális magától is” – fogalmazott a díszlettervezői feladatokat is ellátó rendező. Elmondása szerint cél az adott kérdéseket, problémákat, felvetéseket, pillanatokat virtuóz módon megragadni, színesen bemutatni. A szereplőkről szólva azt mondta, archetipikus figurák jelennek meg a történetben. A főhős nem igazi főhős, „valójában egy senki, de ebben a közegben el tudja játszani azt, aki soha nem volt és nem is lehet”.
A darab zeneszerzője az amerikai turnéról éppen hazatérő Varga Gábor jazzmuzsikus, jelmeztervezője Szélyes Andrea.
A műben Hlesztakov, a könnyelmű, de üres zsebű fiatalember csaknem két hete vesztegel már a meg nem nevezett orosz kisváros szállodájában, pénz és kapcsolatok nélkül, amikor a polgármester bejelenti, hogy Pétervárról revizor érkezik. Mivel az elöljáróság tagjai valóságos rutint szereztek már felületességből, korrupcióból és a közpénztár nagyvonalú kezeléséből és dézsmálásából, most kénytelenek jó képet vágni az ellenőrzéshez. Ki másban látnák a revizort, mint Hlesztakovban? A városka elöljárói pénzzel tömik emberünket, hízelegnek és dörgölődznek hozzá, hiszen félnek, hogy kiderül, mindegyikük zsaroló vagy zsarolható. A fiú nehezen érti meg, milyen szerepet szánnak neki, utána azonban minden lelkiismeret-furdalás nélkül fosztja ki őket.
A darabot Morcsányi Géza fordításában január végén a békéscsabai teátrum működtetésében lévő szentesi Tóth József Színház és Vigadóban mutatják be, majd az energiaválság miatt elrendelt három hónapos kényszerszünet után debütál a békési megyeszékhelyen.
Nyitókép: Farkas Tamás, Tomanek Gábor, Mészáros Mihály és Bartus Gyula A revizor című darab próbáján. Fotó: Bere Mátyás/jokaiszinhaz.hu